Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

MovieCops

Csuklyások – BlacKkKlansman

2019. január 30. 06:00 - Santino89

Kedvelem Spike Lee munkásságát, sőt annak idején Az utolsó éjjel meghatározó élmény volt számomra: egy elképesztő erejű drámának tartom, ami minden szintjén kiválóan működik. Ha pedig Spike Lee-ről és a faji ellentétekről van szó, akkor nem szabad szó nélkül hagyni a Szemet szemért című alkotását sem. Ezzel robbant be még ifjú rendezőként a köztudatba, és azóta sem sok film tudta ennyire komplexen, ennyire sok szempontból bemutatni az USA-ban folyamatosan forrongó etnikai ellentéteket, anélkül hogy didaktikussá vagy képmutatóvá, vagy hazuggá, vagy leegyszerűsítővé vált volna.

5b6c4b4e959f3432008b4e12-750-375.jpg

A BlacKkKlansman valós alapokon nyugvó története fantasztikus, tényleg filmre kívánkozik. Abból, hogy egy fekete rendőr „beépül” a Ku-Klux-Klanba, lehetett volna remek thriller, elementáris dráma, társadalomkritika, de még akár egy jópofa vígjáték is. Lee-nek pedig szemmel láthatóan minden eszköz a rendelkezésére állt: remek zenék, elsőrangú operatőri munka, korhű jelmezek, tehetséges színészek, a saját rendezői készségeiről nem is beszélve. Ehhez képest a BlacKkKlansman akkora visszalépés Spike Lee régi mozijaihoz képest (bár az Oldboy remake-hez vagy az Utál a csajhoz viszonyítva kétségtelenül komoly előrelépés), mind mondanivalójában, mind erejében, hogy a fal adja a másikat. Lee például nagyvonalúan nem döntötte el, hogy milyen műfajban képzeli el ezt a történetet: van benne egy csipetnyi izgalom, néhány fáradt poén, végtelenül egyoldalú társadalomkritika, a valódi dráma pedig hatásvadász epilógusként ficeg a tényleges történettől teljesen leválasztva.

Ha a társadalomkritkai vetülettel kezdjük, akkor érdemes megnézni, hogyan ábrázol a film két, a maga nemében szélsőséges gyűlöletcsoportot. A Fekete párduc-gyűlésen csupa túlesztétizált, gyönyörű, csillogó szemű fekete arcot láthatunk, akiknek egyrészről minden sérelmük jogos, másrészről pedig a forgatókönyv szerint csupán beszélnek az erőszakról, valójában egyáltalán nem ártalmasak. Ezzel szemben a másik gyűlöletcsoport, a Ku-Klux-Klan csupa ellenszenves, visszataszító redneck söpredékből – például fogyatékosokból vagy jól szituált, nyálkás rohadékokból – áll, akik minden valódi ok nélkül, pusztán csak a gyűlölet kedvéért gyűlölködnek, és semmilyen erőszaktól sem riadnak vissza. Még ezzel sem lenne problémám, ha karikatúrák lennének,  de Spike Lee nem akarja őket ilyen színben felültetni, érzésem szerint azért, mert a mai napig túl veszélyesnek tartja őket. Lehet, hogy igaza van, de mindkét oldal megérdemelt volna egy ennél komplexebb ábrázolást. Egy tipikus balos közhely, hogy senki sem születik rasszistának, akkor ezek a KKK-s arcok miért eredendően gonoszak? A Fekete párducok valós történetét pedig sikkasztások és árulások, sőt gyilkosságok szegélyezik, így elképzelhető, hogy ők sem voltak angyalok.

4117_d018_09780_r1531331230.jpg

Spike Lee a rendőr főhősén keresztül képmutató módon úgy tesz, mintha középen állna, mint aki visszautasítja a gyűlölködést, de e miatt az ábrázolásmód miatt pontosan tudjuk, hogy ez nem igaz. Elhangzik egy érdekes történet a cselekmény kezdetén; az egyik szereplő felidézi, hogy fekete kissrácként, amikor a tévében nézte a régi Tarzan-filmeket, az übermensch fehérnek szurkolt az állatias bennszülöttek ellen. Nem tudom, hogy Spike Lee észrevette-e, hogy ezzel az alkotásával kb. hasonló kifinomultsággal ábrázolja a fehéreket, mint azt a ’30-as évekbeli mozik tették a feketékkel. És ha régi filmekről esik szó, az Elfújta a szél meg A nemzet születése ma már nagyon könnyű célpontnak számít, de nem biztos, hogy a legjobb megközelítési mód mai erkölcsi szempontok alapján vizsgálni egy több évtizedes alkotást. Pláne erős állítás kijelenteni A nemzet születéséről, hogy csak emiatt a film miatt történtek lincselések. Valójában azért készülhetett el így, ebben a formában A nemzet születése annak idején, mert akkor sajnos mindenki rasszista volt. Valójában senki sem vette emberszámba a feketéket, és ezért is eshettek meg olyan lincselések, mint amikről a BlacKkKlansmanben szó esik. Többek között emiatt volt szükség a '60-as évek polgárjogi mozgalmaira, hogy ez az általános hozzáállás gyökeresen megváltozzon. Nem tehető felelőssé egyetlen film az általános rasszizmusért.

Szóval pereg előttünk ez a végtelenül egysíkú mozi, ami amúgy mellesleg filmtörténeti klasszikusokat fikáz, hiszen csak egy és egyetlen szempontból hajlandó nézni őket, miközben ő maga nem igazán nyújt nekünk semmit sem. Az egysíkúságán kívül csak az tűnik fel néha, ahogy a büdös, undorító redneckek visszataszító módon panaszkodnak a kora ’70-es évek politikailag korrekt nyelvezetére, ami nem biztos, hogy teljesen korhű, de hát egyértelműen nem is ez volt a cél, hanem hogy a jelenünkhöz szóljanak, vagyis akinek ma nem tetszenek a pc nyelvi diktátumok, az csak egy ilyen mocskos féreg lehet, mint ezek itt. Így a gyűlöletbeszéd akkor és csakis akkor megengedett, ha egy fekete szájából hangzik el egy Fekete párduc-gyűlésen, hiszen akkor teljesen biztos, hogy csak beszél, de nem gondolja komolyan. Ha egy fehér rednecknek nem tetszik, hogy nem használhat bizonyos szavakat, az pedig szimplán egy büdös tahó. Spike Lee legalábbis ezek szerint így gondolja.

Amikor vége lett a történetnek, egyből azon kezdtem el agyalni, hogy miért készítette el most ezt a filmet Spike Lee? Mit akart igazából mondani? Mi fogta meg őt ebben a sztoriban? Valójában miért akarta elmesélni nekünk? Aztán rögtön bevágtak részleteket a nem is olyan régen történt charlottesville-i zavargásokról. Kicsit túl didaktikus, és nem kicsit ízléstelen húzásnak tűnt, hogy ezzel próbált súlyt adni egy nem különösebben súlyos filmnek. És akkor egyből felvetődött bennem a kérdés: ha Spike Lee-t valójában Charlottesville és a mai napig velünk élő gyűlölet foglalkoztatja, akkor miért nem erről készít filmet? 

4117_d015_07703_r1532471367.jpg

És ha már filmtörténet, ott van az Amerikai história X a ’90-es évekből, ahol bemutatták, miért lesz egy amúgy tehetséges, okos csávóból neonáci. Meg merték mutatni az embert, a sorsot a horogkereszt mögött. Spike Lee-t miért nem érdekli többé az ember, miért csak a bőrszíne a fontos? És ha csak a bőrszíne fontos, mégis hogyan lehetséges, hogy a charlottesville-i zavargások halálos áldozata éppenséggel fehér volt? Az a helyzet, hogy Trumpot elrettentő példaként vágják be a játékidő végén, de valójában még az ő véleménye is sokkal mértéktartóbb, mint amit Lee képvisel ezzel a filmmel.

És Spike Lee teljesen biztos benne, hogy ez egy pusztán fekete-fehér ellentét Amerikában? Sértődött, elnyomott feketék és vérszomjas fehérek? Ennyire egyszerű lenne? Nem lehetséges, hogy odaát, a nagy olvasztótégelyben él még mindenféle nemzetiségű ember mexikóiaktól kezdve Puerto Ricó-iakon vagy arabokon át egészen olaszokig meg írekig, akik mind gyűlölködnek, és folyamatos az etnikai feszültség? 2006-ban ezt mutatta be az akkor kritikai-nézői oldalról egyaránt kissé lesajnált Ütközések a maga tablószerű sokszínűségében, komplexitásában, helyenként katartikus csúcspontokkal. A leegyszerűsítés mellett az a nagy különbség a BlacKkKlansman és az Ütközések között, hogy Spike Lee-t már csak a politikai mondanivaló érdekli, és nem az ember maga. Ez az a Spike Lee, aki az Oldboy remake-kel tette rosszabb hellyé a Föld bolygót, nem pedig az, akinek a Szemet szemért című filmje még érdekes és érvényes kérdéseket vetett fel, miközben hiteles képet nyújtott korának Amerikájáról.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://moviecops.blog.hu/api/trackback/id/tr4714591526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2019.02.10. 00:18:30

Nem értem, hogy miért nincs itt egy komment sem. Végre valaki leírja hogy mekkora egy retek hazug szar film ez, és egy komment nincs. Az egész tavalyi évben nem láttam még egy ilyen vérlázító kamufilmet mint ez. Lényegében én még azt is megkérdőjelezem mennyire volt az igazi stori kikozmetikázva, mert ki más épüljön be a KKK-ba ha nem egy néger, meg egy zsidó. Ééérted. Kitalálják ezt a marhaságot, hogy két ember játszon el egyet, ami eleve 200%-al megnöveli a lebukás esélyét, és akkor mivel négert nem tudnak beküldeni a KKK-ba, küldjenek be egy zsidót. Valóban az sokkal jobb. Elvégre az legalább fehér.

De oké ez még annyira nem is baszta a csőröm, hanem a megvalósítás. Ez a röhögjünk a buta tahó redneckeken, akik amúgy egyáltalán nem viccesek, inkább afféle karikatúra hillybillyk mint ahogy a Hanna-Barbera rajzfilmben megjelennek Mormogiék. És természetesen a feka rendőrt teszik meg testőrnek a KKK beavatásán, aki még sikeresen meg is alázza a főnököt, hiszen egyedül annak van esze a csapatból de még így is hülye mint a sokévi átlag, és aztán még figyelmezeteti is, hogy neki lesz bántósása, miután Ő lépte túl a hatáskörét, fekaként a 70-es évek poklában.

És, aztán az egyetlen normális karaktert, aki egy becsületes rendőr, csak épp szereti megmotozni a néger csajokat, ahogy Kylo Ren fogalmaz is, betyárbecsületből miért is dobnák fel, még őt is bekaszlizzák a végén, meg sikeresen lebuktatják együttes erővel. Merthogy szegénykém fajgyűlölő :D És együtt nevet mindenki, főleg a rendőrkapitány, hogy micsoda liberál polkorrekt jointot tekert ez az idióta Spike Lee.

Arról már nem is beszélve, hogy mi akar lenni ez a film? Az elején indít egy szándékosan hatásvadász képsorral, aminek amúgy (történelmi háttértudás nélkül) olyan sok értelme nincs az öncélúskodáson kívül. Egymás hegyén hátán fekszenek a polgárháborús katonák.
Utána vágás, és kapunk egy Alex Jones paródiát (szegényt most némította el az összes létező platform, ami szerintem sokkal félelmetesebb, mint bármi amit AJ csinált egész életében) Alec Baldwinnal.

Utána meg elkezdődik valami film, ahol Kilós Ren lejátssza a főhős szerepében tündöklő ifjabb Washingtont, hogy a végén megint jöjjön egy kis Trump gonosz vegyétek már észre, nem változott semmi, aktuálpolitikát.

Szóval ezek a nagy rendezők végképp kiöregedtek, elment mellettüka világ, képtelenek a megújulásra, és ki így, ki amúgy de mind bebizonyítja lassan, hogy egy képzavarral élve nyugodtan szögre akaszthatnák a kamerájukat.

Ui: Stuckman bratyót is amúgy ezen kritikája után kezdtem ferdeszemmel nézni, hogy most akkor neki ebben, mi is tetszik....

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2019.02.10. 18:31:04

@scal: szerintem nem az a baj, hogy kiöregedett, hanem éppen az, hogy nagyon is jól ráérzett a korszellem 2 bites polkorrektségére, és a többségében pozitív visszajelzés is azt bizonyítja, hogy jól tette, elvégre hiába gyenge a film, mégse mer senki egy rossz szót sem szólni. az meg hogy miről fröcsögök én a világ segglyukában, az ugyan kit érdekel.
egyébként igen a motozós zsaru is gáz volt, eredetileg bele is akartam írni.
"(szegényt most némította el az összes létező platform, ami szerintem sokkal félelmetesebb, mint bármi amit AJ csinált egész életében) " és igen, ezek a diktatúrák már csak ilyenek, ezért is kell írni ezekről a szar filmekről, akkor is ha éppen lerasszistáznak, vagy ha tökéletes ignorancia van.

szekőcei 2019.02.11. 15:49:25

@scal: főleg azért nincsen komment, mert én pölö most fedeztem fel ezt a blogot (thx blogketrec!)

És igen, nekem is eléggé ambivalens volt a film, annyira jók voltak a trélerek, erre egy ilyen semmilyen film lett, kb akkora történelem-haisítással, mint a Bohemian Rhapsody.. Na és a végén az a full felesleges Charlottesville-i bevágásokkal, a Drumpf-kikacsintással...

Akinek szólt úgysem nézi meg, aki meg megnézte, annak minek nyomni ezt?

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2019.02.18. 18:58:29

Na én is most fedeztem ezt fel..

Jó hogy Spike Lee munkásságának kezdetéről a szenzációs Szemet szemért-et említed. Amikor első alkalommal láttam, el sem hittem szinte hogy fekete rendező az aki ilyen önkritikusan mer ábrázolni feketéket. Viszont az 1989-ben készült.
És itt lehet a válasz arra hogy a Blackkklansman-benmiért minden fekete "túlesztétizált" a fehér klántagok meg csupa hiányos fogsorú beltenyészet. 1989-ben még ifjú rendező volt, és akkoriban talán lehetett valami az amerikai fekete köztudatban valami "kegyelmi időszak" vagy felszabadultság talán, ami elfogadhatóvá tehette az önkritikát. De eltelt 30 év most 2018-van, egymásnak feszülés, illúziók, türelem elvesztése, tudjuk, látjuk, olvassuk. Én aztán nem kérem rajta számon, hogy most miért nem objektív Tamás bátya.

David Sumner 2019.07.25. 13:45:13

Láthatóan klasszicizáltabb film, mint a Szemet szemért vagy Az utolsó éjjel és talán ez az egyetlen komoly hiábja. Spike bácsi ráhúzott egy tradicionális műfaji keretet az egyébként hangsúlyos társadalmi szatíraként működő filmjére, felült a krimi-zsarufilm vonatra, ettől függetlenül szerintem nem húzta ki a téma méregfogát, és ettől legfeljebb kevesebb benne a méreg, de még így is fáj. Kwame Ture gyűlésén pl. egyértelműen nem menti fel az afroamerikaiakat, mondván, csak azért, mert hátrányos helyzetű vagy, nem vághatsz vissza erőszakkal. És itt a kérdéskör újabb ellentmondása, ami - szerintem - a Csuklyások lényege is: David Duke-on keresztül mit ábrázol Spike Lee? A (fehér, de igazából akármilyen) privilégiumokból, jómódból fakadó tudatlanságot, amikor jó dolgodban lófaszt sem akarsz csinálni és jogosultnak érzed magad a vezető szerepre. Ismertem ilyeneket, úgyhogy ez máig is létező probléma. És hogy ez a sekélyes fasz David Duke biztosítva érezze a hatalmát, mit tesz? Felbéreli őrkutyának Felixet, a lánytestvérét, akik majd őrzik a házat. Vicsorogva, erőszakkal. Közben Mr. Duke még a nyelvtant is a saját szolgálatába állítani az "are" artikulációjával. Self-entitled dick, ahogy az angol mondaná. Érted... Ő a vezér, a kifinomult, öltönyt húz. a vagyona feltételezné a műveltségét (fuck no), közben meg erőszakos marhákból él, akik lelőnek, szúrnak, felrobbantanak, ha nem az ő játékszabályaikat követed. Ja, persze, ez a laposföld-észjárás: kialakítják a saját világukat a beteg elméjükkel ÉS FRANKÓN ELHISZIK, hogy a kék valójában piros. Torz, pszichopatológiai valóságérzékelés. De azért Duke, a film Trumpja a király... És közben? Stallworth kepesszen a saját testületében, átmenetileg legyen zűr az aktivitsta barátnőjével, és a nyomozásról sem beszélhet évtizedekig, pedig úgymond ő a lenézett fekete, mégsem akar bántani senkit, de ugye vele már a bizonyítékraktárban is lehet kötekedni. Itt nem is csak fekete-fehér ellentét van, egyszerűen az van, hogy ha belekényelmesedsz a szerepedbe, baj lesz és kimutatod a fgoad fehérjét olyanok hátrányára, akikhez egyébként bőrszíntől függetlenül közöd sem lenne - ld. Heather Heyer halálát a nagy fehér hazug öntudat és felsőbbrendűség miatt, amivel még önmagában nem is lenne zűr, de nem, rallyzni kell, vonulni, üvölteni, frontálisan elütni... mert csak, mert kényelem.

David Sumner 2019.07.25. 13:51:06

@David Sumner: Plusz a charlottesville-i epilóg: részemről azt jelenti, hogy oké, humorizálj a nyomoron, de ezt sem lehet a végtelenségig, és ha 40-50 múlva is, de egyszer ki fog pattanni a sok szar, amit viccel rejtegetnek. Ó, és persze ilyen sincs, ma sem: láttam olyanokat is, akik direkt, tudatosan basztatják a gyengébbet, majd mire a gyengébb joggal felszólal, hogy "Mber!", mi a válasz? "Csak vicc volt." Aha.
süti beállítások módosítása