Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

MovieCops

KÖNNYŰZENEI PANORÁMA – BILLY IDOL: A SZEX, A DROGOK ÉS A ZENE BŰVÖLETÉBEN

2022. szeptember 23. - Field64

Billy Idol (Nagy-Britannia, Middlesex, Stanmore, 1955. november 30.) angol énekes eredeti neve: William Michael Albert Broad. A hetvenes évek második felében a Generation X punkegyüttes tagjaként vált ismertté a könnyűzene világában. Az 1980-as évektől szólistaként aratott világsikert olyan dalokkal, mint például a Dancing With Myself, a Mony Mony, a White Wedding, a Hot in the City, a Catch My Fall, az Eyes Without a Face, a To Be a Lover, a Cradle of Love vagy a Shock to the System. Sikereiben nagy szerepet játszottak a slágereihez készült videóklipek, melyeknek köszönhetően a Music Televison (MTV) egyik korai sztárja lett. Ellendrukkerei szerint túlságosan sok engedményt tett a kommersz popzenének. Rendszeresen turnézik a világ különböző pontjain, 2022. szeptember 25-én például a Budapest Parkban ad koncertet.

FIGYELEM! Egyes illusztrációk férfi meztelenséget ábrázolnak. Csak az ilyesmire nem érzékeny 18 éven felüliek kattintsanak a „TOVÁBB” linkre!

A linkelt dalcímekre kattintva az ahhoz tartozó videóklip tekinthető meg. Ezek egy idő után azonban különböző okokból sajnos eltűnhetnek a YouTube-ról.

billy08.jpg

KARRIERTÖRTÉNET

A kezdetek

William szülei: Bill Broad (1924–2014) és az ír származású Joan O’Sullivan (1928–2020). Húga, Jane 1957-ben született. William hároméves volt, amikor a család az Egyesült Államokba, a New York-i Long Islandre költözött. Az apa azt remélte, hogy „a nagy amerikai álom” várja az Atlanti-óceán túlpartján, ám reményei nem váltak valóra, ezért 1962-ben hazatelepültek. A Surrey megyei Dorkingban állapodtak meg, ahonnan 1971-ben a Londonhoz tartozó Bromley-be költöztek. A következő állomás a nyugat-sussexi Goring-by-Sea külvárosa volt. Az iskolai évekből származik Billy művészneve, amelyet kémiatanárának megjegyzése inspirált. A derék tanerő ugyanis egyszer olyasmit mondott, hogy „William meglehetősen lusta”, az „idle” (lusta) szó kiejtése viszont meglehetősen hasonlít az „idol”-hoz (bálvány) – a Billy pedig a William becézett formája. (Más források szerint az ominózus minősítés a bizonyítványában szerepelt.) Egyébként nem lusta volt, egyszerűen csak unta a tanítási órákat. Vallásos szülei miatt be kellett lépnie a cserkészekhez, ám hamar kirakták onnan, mert egyszer rajtakapták, amint egy állvány mögött „pajkoskodik” egyik lánytársával. Bromley-ben Billy a Ravensbourne nyelviskolába járt, de eléggé nehezen viselte az intézmény szigorú előírásait. Szülei ezért átíratták egy szabadabb szemléletű iskolába, ahol nem volt kötelező egyenruhát viselnie, sőt a haját is megnöveszthette.

billy23.jpg

Billy Idol és Perri Lister

1975-ben felvételt nyert a sussexi egyetemre, de egy év után abbahagyta a tanulmányait. Magával ragadta a kibontakozó punkzenei mozgalom, és a Sex Pistols együttes rajongója lett. Hasonló érdeklődésű barátaival a The Bromley Contingent nevű rajongói csoportba tömörült, amely hozzájárult a korai brit punkmozgalom népszerűsítéséhez. A baráti kör egyik tagja, Susan Dallion később Siouxsie Sioux művésznéven vált ismertté. 1976-ban William már a Chelsea együttesben gitározott, ekkor vette fel a Billy Idol művésznevet. A formáció frontembere, az énekes Gene October oroszlánszerepet játszott Idol imázsának kialakításában. Ő javasolta Williamnek, hogy a szemüvegét cserélje le kontaktlencsére, és fesse szőkére a haját. A sztárpalánta egyébként nem időzött sokáig a Chelsea-ben: a banda egyik tagjával, Tony James basszusgitárossal saját együttest alapított Generation X néven, a gitározást pedig felcserélte az énekléssel. A Generation X-et a Chrysalis Records szerződtette, és az egyik első punkzenekar volt, amely felléphetett a BBC Top of the Pops című legendás könnyűzenei műsorában. Az együttes három nagylemezt adott ki, illetve szerepelt a Sex Pistolsról szóló D. O. A. (1980) című filmben. A gyakori tagcserék, a menedzseléssel kapcsolatos problémák és a punkzene divatjának elmúlása miatt a Generation X 1981-ben feloszlott. Billy akkoriban találkozott Perri Listerrel, a Hot Gossip együttes volt táncosnőjével (ebben a formációban kezdte pályafutását Sarah Brightman, később pedig Sinitta is), akivel viszonyt kezdett. Nem volt hűséges a lányhoz, ennek ellenére kapcsolatuk kilenc évig tartott.

billy13.jpg

A tipikus Idol-imázs

Önmagammal táncolok

1981-ben Billy New Yorkba ment. A véletlen úgy hozta, hogy egy szórakozóhelyen meghallotta a Generation X egyik utolsó felvétele, a Dancing With Myself (Önmagammal táncolok) remixét. Egy 1979-es japán turné ihlette a dalt, amikor Billy és Tony James elmentek egy tokiói diszkóba, és meghökkenve látták, hogy a vendégek nem egymással, hanem az óriási falitükrökben megjelenő tükörképeikkel táncolnak. A remix egyébként tetszett a New York-i közönségnek, ezért Billynek az az ötlete támadt, hogy a dalt újra megjelenteti a saját neve alatt. Egy négyszámos EP-t készített Keith Forsey dobossal és producerrel, aki korábban az eurodisco olyan sztárjaival dolgozott, mint például Giorgio Moroder, Claudja Barry, Donna Summer, a Boney M. és a La Bionda. A Dancing With Myself mellett feldolgozták a Tommy James & The Shondells formáció Mony Mony című 1968-as örökzöldjét is. Mindkét dal külön kislemezen is megjelent. Mivel a rádióállomások akkoriban már nem akartak punklemezeket játszani, ezért a borítóra nem került rá Idol fotója, hiszen az énekes külseje a punkkorszakot idézte. Mindazonáltal Bill Aucoin menedzser nagy fantáziát látott Billyben, ezért összehozta őt Steve Stevensszel, a The Fine Malibus együttesből frissen kivált gitárossal. A két zenész hamar szót értett egymással, és hozzáláttak Idol első szólóalbumának elkészítéséhez. A Billy Idol című debütáló nagylemez 1982-ben jelent meg. A rádióállomások derekasan népszerűsítették az anyagot, ám az igazán átütő sikerhez ennyi már kevés volt.

billy15.jpg

A Music Television reklámarca és egyik sztárja

I Want My MTV

Akkoriban jöttek divatba a videóklipek, és megkezdte működését az amerikai MTV zenei csatorna, amely megállapodást kötött a kezdő szólistával. A két fél kölcsönösen népszerűsítette egymást: az MTV folyamatosan játszotta Billy klipjeit, az énekes pedig szerepet vállalt az MTV-t népszerűsítő reklámkampányban. A kezdet kezdetén ugyanis számos amerikai kábeltévé-szolgáltató kínálatában még nem szerepelt az MTV, ezért beindult az „I Want My MTV” szlogennel fémjelzett reklámkampány, amely arra ösztönözte az amerikai polgárokat, hogy igényeljék a zenecsatornát saját kábeltévé-szolgáltatójuknál. A gyümölcsöző együttműködés ellenére az MTV cenzúrázta a White Wedding (Fehér esküvő) című dalhoz készült videóklipet, amelyben Billy egy szögesdrótból készült jegygyűrűvel megvágja a Perri Lister által játszott menyasszonya ujját. Lister állítólag maga kérte, hogy a hitelesség érdekében Billy tényleg vágja meg az ujjperecét. A zenecsatornának nem tetszett az a rész sem, amikor a statiszták a náci karlendítésre emlékeztető módon nyújtogatják karjaikat a pár felé. A klip rendezője, David Mallet azt állította, ez csupán a véletlen műve volt, és csak a felvétel után vette észre, hogy a képsor milyen hatást kelt. Idol húsz évvel később a VH1 zenecsatorna Storytellers című műsorában cáfolta azt a közkeletű pletykát, hogy a dalt húga házasságkötése inspirálta, mert Jane a váratlan terhessége miatti kínos szituációból állítólag egy gyors esküvővel akart szabadulni. (Jane Broad házassága egyébként nem volt tiszavirág-életű, hiszen további két gyermeket szült a férjének, akivel éveken át boldogan élt. A White Wedding mellesleg az angol szlengben a kokain egyik szinonimája, Idol pedig éveken át kábítószerfüggőnek számított.) A Hot in the City első videóklipje szintén tetszett a tévénézőknek, az 1987-ben készült második klipet azonban az MTV betiltotta, mivel Perri Listert az egyik jelenetben keresztre feszítik. 1983-ban videóklip készült a Dancing With Myselfhez is Tobe Hooper – a hírhedt horrorklasszikus, A texasi láncfűrészes mészárlás (1973) alkotója – rendezésében. A klip a Charlton Heston főszereplésével fémjelzett posztapokaliptikus sci-fi, Az Omega-ember (1971, Boris Sagal) látványvilágát idézte, és fél évig folyamatosan műsoron tartotta az MTV.

billy22_1.jpg

Billy és a gitáros-szerzőtárs Steve Stevens a Rebel Yell album idején

Lázadó üvöltés

1983-ban jelent meg Billy második nagylemeze, a Rebel Yell, amely nemcsak az Egyesült Államokban, hanem Európában is nagy sikert aratott, különösen Németországban, Svájcban, Olaszországban és természetesen az Egyesült Királyságban. Az LP New Yorkban készült, Stevens és Forsey mellett Thommy Price, a Scandal együttes dobosának közreműködésével. Billy korábban a Rolling Stones tagjaival együtt részt vett egy partyn, ahol az egyik vendég Kentuckyval vegyített bourbon whiskyt ivott, amelyet Rebel Yellnek (Lázadó üvöltés) nevezett. Idol úgy gondolta, ez a kifejezés remek cím lenne az új albumához. Az azonos című dal videóklipjében újra feltűnt Perri Lister, aki vokált énekelt az album másik slágerében, az Eyes Without a Face-ben. A cím utalás Georges Franju 1960-as horrorklasszikusára, a Szemek arc nélkülre. Az LP két további slágere a Flesh for Fantasy és a Catch My Fall. A legnagyobb visszhangja azonban kétségkívül a Rebel Yellnek volt, amelyet felhasználtak például a Knight Rider című tévésorozat egyik 1984-es epizódjában, illetve a Segítség, felnőttem! (1988) című filmben is. Idol akkoriban ismerkedett meg Robin David Ludwiggal – művészneve: The Hammer –, aki egy hamar híressé vált ékszerkollekciót tervezett az énekes számára. A népszerűség sajátos fokmérőjeként megjelentek az első Billy Idol-paródiák is: a Sesame Street egyik epizódjában a Rebel Yell paródiája hangzott el Rebel L címmel, David Lee Roth pedig más sztárok (Michael Jackson, Cindy Lauper, Willie Nelson és a Culture Club) mellett Idolt is kifigurázta a Just a Gigolo című dalának klipjében.

billy20.jpg

A To Be a Lover borítója

Sikerek, botrányok, problémák

1985-ben az Egyesült Királyságban Vital Idol címmel remixalbum jelent meg a legnépszerűbb Billy Idol-slágerekből. A nagylemezt érdekes módon csak két év múlva adták ki az Egyesült Államokban egy plusz felvétellel, a Mony Mony koncertváltozatával, amely az amerikai Billboard Hot 100 slágerlista élére került. Vicces érdekesség, hogy onnan épp az I Think We’re Alone Now című Tiffany-slágert szorította le, amely szintén egy Tommy James-dal feldolgozása. Pedig a Mony Mony az 1982-es első Idol-verzió óta obszcén felhangokat kapott, mivel Billy koncertjein a tömeg az egyes versszakok között gyakran a „Hey motherfucker, get laid, get fucked” sorokat skandálta, és egy koncertvideó tanúsága szerint mindezt az énekes is megismételte. (Az érzékenyebb lelkűek kedvéért eltekintünk a betoldott sorok lefordításától.) A Vital Idol kereskedelmi sikert ért el, platinalemez lett belőle, a kritikusoknak viszont nem nagyon tetszett: szerintük rókabőrről van szó, és a dance-verziók hamar unalmassá válnak. Az 1986-ban kiadott Whiplash Smile című nagylemez fokozta Idol népszerűségét, köszönhetően az olyan slágereknek, mint a fegyverviselés veszélyeire figyelmeztető Don’t Need a Gun, a Sweet Sixteen és a To Be a Lover.

billy03.jpg

Paul Young és Billy Idol

A Sweet Sixteent a lett emigráns, Edward Leedskalnin (1887–1951) története ihlette. Hazájában Leedskalnin feleségül akarta venni a szerelmét, Agnes Skuvstot, aki végül felbontotta az eljegyzést. Edward ekkor emigrált az Egyesült Államokba, ahol Floridában egymaga felépítette az ún. Korallkastélyt, csekély huszonnyolc év alatt. A ma már turisztikai látványosságnak számító építményt Agnesnek ajánlotta, akit az „édes tizenhat éves”-ként (Sweet Sixteen) emlegetett. Idol látott egy tévéfilmet a Korallkastélyról, és onnan jött a dal ötlete. Az énekes később azt állította, hogy részéről ez a sláger olyasfajta zenei emlékmű a szerelmének, Perry Listernek (bár akkoriban még együtt voltak!), mint a Korallkastély Leedskalnin kedvesének. A Sweet Sixteenhez egyébként két klip is készült, az alternatív változat a Korallkastélyban felvett képsorokat is tartalmaz. A To Be a Lover eredetije az I Forgot to Be Your Lover című dal, melyet elsőként William Bell énekelt lemezre 1968-ban, sőt Booker T. Jones társaságában ő volt a szerző is. 1971-ben Lee „Scratch” Perry egy reggae stílusú feldolgozást készített, melyet stúdióegyüttese, a The Upsetters adott elő, majd 1977-ben egy másikat is összehozott George Faith számára. Ezek a változatok kapták a To Be a Lover címet. Idol állítólag Faith előadásában hallotta először a dalt, ez inspirálta, és csak később szerzett tudomást Bell eredetijéről. Billy repertoárjában ez a második feldolgozás (a Mony Mony volt az első), és persze ezt is a maga képére formálta rockabilly-dance stílusban. Mellesleg ezzel is felkerült a Billboard Hot 100 slágerlistára, de nem jutott el a csúcsig, a hatodik helyen megállt.

billy01.jpg

„To be or not to be”

A Whiplash Smile után Steve Stevens gitáros úgy vélte, hogy Billy zenéje túlságosan kommercializálódott, a gitár háttérbe szorult a szintetizátorok javára, amivel ő nem igazán értett egyet. Emiatt megszakította az együttműködést Idollal, és megalapította saját együttesét, a Steve Stevens and the Atomic Playboyst. A zenei nézeteltéréseket Billy esetében magánéleti gondok is tarkították. A New York-i rendőrség egy ízben kokainfogyasztáson érte őt a modell Grace Hattersley-vel. A hölgy értett hozzá, hogy az alkalmi viszony segítségével hogyan kerüljön az újságok címlapjára. Sajtótájékoztatót hívott össze, amelyen bejelentette, hogy intim barátságot ápol Billyvel. Érthető módon Perri Lister egyáltalán nem örült a rivális színre lépésének, és megpróbálta Grace saját fegyverét ellene fordítani: ő is sajtótájékoztatót tartott, hogy közölje, mindig is ő volt Idol igazi barátnője. Ezt még Billy is elhitette magával, ezért elhatározta, hogy szakít a drogokkal és az alkalmi nőkkel, hogy új életet kezdjen Perrivel. Ennek érdekében New Yorkból Los Angelesbe költöztek, ám csöbörből vödörbe kerültek. Idol ugyanis rövidesen belevetette magát a hollywoodi édes életbe, és mondani sem kell, hogy mindenre hajlandó hölgyek bőségesen akadtak azon a környéken is. Billy viszonyt kezdett a nálánál tizenhárom évvel fiatalabb Linda Mathisszal, aki tizenkilenc évesen teherbe esett a sztártól. Linda 1989. augusztus 21-én világra hozta közös gyermeküket, Bonnie Blue Broadot. A kislány nem volt egyke, mivel bő egy évvel korábban, 1988. június 15-én Perri Lister is gyermeket szült az énekesnek. Az újszülött kisfiú a Willem Wolfe Broad nevet kapta. Perri rövidesen belátta, hogy Billy az ígéretei ellenére semmit sem változott, továbbra is félrelép, sőt nőügyei lebonyolítására külön házat tart fenn. Ráadásul a drogokról sem sikerült leszoknia, emiatt Perri végül szakított vele.

billy10.jpg

Elvira (Cassandra Peterson) és Billy

Szex, drogok és rock’n’roll

A szakítás Billy számára mondvacsinált ürügyet jelentett ahhoz, hogy még jobban átadja magát szenvedélyeinek. Thaiföldre utazott, mivel tisztában volt azzal, hogy ott könnyedén hozzájuthat bármilyen droghoz, és nem lesz hiánya hölgytársaságban sem. A bulvármédia természetesen részletekbe menően beszámolt az énekes thaiföldi tartózkodásának minden botrányos mozzanatáról. Három luxusszállodában fordult meg, mindenhol romokat hagyott maga után. Az Oriental Hotelban például 3200 dollár kártérítést kellett fizetnie, miután tönkretette lakosztályának szőnyegeit és a televíziókészüléket. Egy másik bangkoki szállodából csak karhatalommal sikerült eltávolítani, mivel Billy megtagadta a távozást. A személyzet előtte három hétig élvezhette az ott-tartózkodását. Valószínűleg nem hagyott maga után példás rendet, számlájának végösszege ugyanis 250 ezer dollárról szólt. A botrányok ellenére karrierje ekkor még töretlenül ívelt felfelé, sőt újabb lehetőségek nyíltak meg előtte, hiszen a filmvilágból is érdeklődni kezdtek iránta. Nem is akárki, hanem minden idők egyik legsikeresebb rendezője, James Cameron kínált neki szerepet a Terminátor 2 – Az ítélet napja (1991) című, később kiugró világsikert aratott filmjében. Idol játszotta volna a megállíthatatlan T-1000-est, akivel szemben még Arnold Schwarzeneggernek sincs könnyű dolga. Cameron megkezdte a szükséges előkészületeket, amikor 1990 februárjában Billyt súlyos baleset érte. Egyik este éppen a lemezstúdióból motorozott hazafelé, amikor egy kereszteződésben figyelmen kívül hagyta a piros jelzést, és összeütközött egy autóval. Több bordája eltört, a lába pedig olyan súlyosan megsérült, hogy az amputálás lehetősége is felmerült. Ettől ugyan sikerült megmenekülnie, a lábába azonban fémpótlás került. A baleset miatt le kellett mondania a T-1000-es szerepét, amelyet végül Robert Patrick játszott el.

billy09.jpg

A korosodó Billy kissé lehiggadt fiatalkori önmagához képest

Orvosai tanácsa ellenére Idol nem sok időt fordított a pihenésre, hanem tovább dolgozott új albumán, sőt fellépéseket is vállalt. Roger Waters berlini koncertjén vendégelőadóként énekelte el a Dirty Women című dalt. Új albuma, a Charmed Life 1990. május 1-jén jelent meg, rajta a Cradle of Love című felvétellel, amelyhez a később játékfilmrendezőként (A végső megoldás: Halál, Hetedik, Harcosok klubja, Pánikszoba, A tetovált lány stb.) világhírűvé vált David Fincher forgatott klipet. Ebben egy gyönyörű, fiatal modell (Betsy Lynn George) megpróbál elcsábítani egy félénk üzletembert. Billy a balesete miatt csupán deréktól fölfelé látható, amint a csábítás helyszínéül szolgáló lakás különböző pontjain keretbe foglalva megjelenik, és a dalt énekli. A klip óriási sikert aratott, az MTV kiemelten sugározta, és az MTV Music Awards soron következő gáláján díjat is nyert. A műsorban Billy és Betsy élőben idézték fel a klip néhány jelenetét. A Cradle of Love a Ford Fairlane kalandjai (1990) című bűnügyi vígjátékban is elhangzott, amely az Egyesült Államokban tulajdonképpen megbukott, Magyarországon azonban mindmáig kultuszfilmnek számít. A Charmed Life az Egyesült Államokban újfent platina minősítést ért el, az Egyesült Királyságban viszont „csak” ezüstlemez lett. Ez volt az első olyan Billy Idol-album, amelyen a gitáron már nem Steve Stevens, hanem a texasi születésű bluesgitáros, Mark Younger-Smith játszott.

billy06.jpg

A koncerteken Billy mindent belead

1990-ben Oliver Stone filmet forgatott a legendás The Doors együttesről, amelynek Billy nagy rajongója. Éppen ezért örömmel fogadta a felkérést, hogy szerepeljen a produkcióban: Jim Morrison ivócimboráját, Catet alakította. A filmezés azonban csalódást okozott neki, Stone ugyanis annyira megvágta a jeleneteit, hogy a végső változatban lényegében csak pillanatokra látható. (Más források szerint Billy balesete miatt kellett az eredetileg nagyobbra tervezett szerepet megrövidíteni, mivel az énekes szinte járni sem tudott a forgatás idején, emiatt a filmben csak ülve vagy fekve látható.) Egyébként mint a legtöbb Stone-filmnek, a The Doorsnak is nagyobb volt a füstje, mint a lángja: kellő médiakampány kíséretében 1991-ben bemutatták, vita bontakozott ki arról, hogy mennyire tekinthető hiteles ábrázolásnak, mennyi benne a művészet, és mennyi az üzlet, aztán a fanatikus rajongókat kivéve a szélesebb közönség nagyjából elfelejtette. Idol a filmes kitérő után visszatért a zene világába, és turnéra indult, hogy a Charmed Life anyagát népszerűsítse. Mivel mozgása olykor még bizonytalan volt, ezért egy speciális sétabotot készítettek számára, amelyhez egy Robin David Ludwig által tervezett ezüstkesztyű társult. Ludwig egyéb extravagáns kiegészítőkkel is előállt. A színpadkép leglátványosabb eleme egy hatalmas ököl volt, amely a közönség felett lebegve időnként forgott, illetve ujjaival nagyon is egyértelmű jeleket mutatott a nézőknek. A turné egyik állomásáról, a Wembley Stadionban 1990 decemberében tartott koncertről film is készült, amely azonban ismeretlen okokból nem került forgalomba. A rajongók azóta is kénytelenek beérni különböző japán kalózfelvételekkel. 1991 januárjában nem kisebb személyiség, mint a The Police együttes egykori frontembere, Sting mutatott be egy Billy Idol-paródiát a Saturday Night Live című amerikai szórakoztató műsorban. Idol ugyanabban az évben súlyos balesete ellenére is tiltakozott azon amerikai törvény ellen, amely kötelezően írta elő a motorosok számára a bukósisak viselését. Peres ügye is akadt, mivel egy nő bántalmazással vádolta meg. Az énekes elismerte, hogy valóban arcul ütötte a nőt, és végül kártérítést fizetett neki.

billy12.jpg

Shock to the System

A válság évei

1993-ban került az üzletekbe Idol következő albuma, a Cyberpunk. Az anyagot Billy mintegy tíz hónapon át vette fel egy házi stúdióban egy Macintosh komputer segítségével. Az ilyesmi akkor még újdonságnak számított a könnyűzenében, ráadásul a Cyperpunk Special Edition verziója egy floppylemezt is tartalmazott, rajta egy képernyővédővel. Maga a zene szakított a korábbi albumok hangzásvilágával, és inkább kísérleti jellegűnek mondható. Talán emiatt nem lett igazán sikeres, bár azóta kultstátuszba került, és napjainkban Idol egyik legkedveltebb albumának számít. A címet Billy balesete, egészen pontosan a lábába ültetett fémpótlás ihlette, amelytől félig-meddig kiborgként tekintett magára: némi túlzással azt is mondhatnánk, nem volt más, mint „élő szövet fémvázon”. A Terminátor-hasonlat nem teljesen véletlenül került ide, hiszen az album slágere, a Shock to the System videóklipje Cameron akciófilmjére hajaz. A klipben Idol olyasvalakit játszik, aki videokamerával rögzíti, amint a rendőrök ütlegelnek valakit az utcán. (Egyes értelmezések szerint ez a képsor a Los Angeles-i zavargásokra utal, de tekinthető filmes utalásnak is, mivel a Mechanikus narancs című 1971-es Stanley Kubrick-klasszikusban látható hasonló módon filmezett erőszakjelenet.) A rendőrök rátámadnak Billyre is, hogy megszerezzék tőle a kompromittáló felvételt, ám a sztár átalakul kiborggá, és ez az átváltozás megrettenti a támadóit. Billy számos ötlettel állt elő annak érdekében, hogy népszerűsítse a Cyberpunkot. Megváltoztatta az imázsát is, koncertjein pedig igyekezett minél hangsúlyosabb szerepet adni a videotechnikának és a komputereknek.

billy19.jpg

Kis polgárpukkasztás Jean-Paul Gaultier 1992-es divatbemutatóján. A háttérben a sárga csizmás hölgy az Oscar-díjas amerikai filmsztár, Faye Dunaway

1994-ben a sztár egymás után kétszer is túladagolta magát. Második alkalommal összeesett egy Los Angeles-i night club előtt. Kiderült, hogy túladagolt egy GHB nevű szert, amely egyébként engedélyezett anyagnak számított, súlyemelők is használták. A szer lelassítja a testfunkciókat, és a kábulathoz hasonló nyugalmi állapotot teremt. A GHB-t gyakran épp arra használják, hogy más szerek hatását ellensúlyozzák vele, például a kokainét, amely viszont felgyorsítja a szervezet működését. Az ellentétes hatású szerek együttes alkalmazása azonban fokozott veszélyekkel jár, ami Billynek kis híján az életébe került. Az esetnek szerencsére pozitív hozadéka is volt: a sztár végre rádöbbent arra, hogy gyermekei érdekében muszáj határt szabnia káros szenvedélyeinek, amíg még nem késő. Ennek érdekében részt vett egy elvonókúrán. A kábítószerről nem tudott teljesen leszokni, de az elvonókúra óta úgy nyilatkozik, hogy képes uralkodni a drogok iránti szenvedélyén. Ironikus módon akkoriban két olyan kislemeze is megjelent, amely a kábítószerekről szól. Az egyik Lou Reed Heroin című dalának feldolgozása, a másik pedig a Féktelenül című akciófilm számára készült. Az izgalmas alkotás (és a filmdal) eredeti címe Speed, amely ugyan sebességet jelent – ami a film cselekményének fontos motívuma –, ám az angol szlengben a kábítószerek egyik fajtáját is így nevezik. A filmdal érdekessége, hogy elkészítésében a régi barát, Steve Stevens is részt vett, bár az alkotói együttműködés akkor még nem állt helyre. Az EMI-jal támadt művészi és anyagi nézeteltérések miatt Idolnak 1995-től évekig nem jelent meg semmilyen új lemeze, ezért a szórakoztatóipar egyéb területein próbált érvényesülni. 1996-ban fellépett a The Who együttes Quadrophenia című zenés darabjának új változatában. 1998-ban önmagát játszotta a Nászok ásza című filmben, amelyben nagy slágere, a White Wedding is elhangzott. Szóba került, hogy ő játssza a gonosz Jacob Kellt a Hegylakó 4: A játszma vége című filmben, ám a szerepet Bruce Payne-re osztották.

billy04.jpg

Nyitottan az új zenei törekvések iránt

Az új évezred

2000-ben Idol vendégként működött közre Tony Iommi albumán, amelyen az Into the Night című dalt énekli. (Ő a társszerző is.) A Heavy Metal 2000 című animációs fantasyben Odint szólaltatta meg. A VH1 tévécsatorna 2001. április 16-án (más forrás szerint: 15-én) sugározta a Behind the Music című sorozatának Billy Idolról szóló epizódját. A széria akkoriban annyira népszerű volt, hogy aki szerepelt benne, az iránt újra feltámadt a közönség érdeklődése. Ez Billy esetében sem történt másképp. Három nappal később Steve Stevensszel együtt vett részt a VH1 Storytellers című műsorában is. Programjuk oly nagy sikert aratott, hogy a két régi barát a közös munka folytatása mellett döntött. A Storytellers zenei anyaga CD-n is forgalomba került, nem sokkal később pedig piacra dobtak egy újabb Billy Idol-válogatást. Ezen hallható Keith Forsey Don't You (Forget About Me) című szerzeménye, amelyet Idol annak idején visszautasított, ezért elsőként a Simple Minds énekelte lemezre, és az a verzió 1985-ben nagy sláger lett. A 2001-es Greatest Hits című Idol-kiadvány több mint négymillió példányban fogyott el világszerte, ami a letöltések korában igencsak figyelemre méltó eredmény.

billy11.jpg

Családi fotó: Billy a lányával és a fiával

2005 márciusában megjelent Billy régóta várt új albuma, a Devil’s Playground, amely a Billboard 200-as slágerlistáján a 46. helyig jutott. A kiadványt az énekes természetesen turnéval népszerűsítette, s koncertjein olyan új dalokat is előadott, amelyek a CD-ről kimaradtak. E dalok egyike a Big World, amelyet a lányának írt. 2005. augusztus 8-án a Fashion Rocks Show-ban Billy Lisa Marie Presley (a nagy Elvis lánya, a néhai Michael Jackson volt felesége) társaságában énekelte el a White Wedding című slágerét. Billy ezüst színű öltönyt, Lisa Marie fehér esküvői ruhát viselt. A CBS egy hónappal később sugározta a műsort. A kritikusok nem tettek lakatot a nyelvükre, ugyanis kerek perec kijelentették, hogy Lisa Marie egyáltalán nem tud énekelni. 2006-ban Idol közreműködött billentyűse, Derek Sherinian Blood of the Snake című szólólemezén, amelyen a Mungo Jerry In the Summertime című örökzöld slágerét adta elő. 2006 novemberében Happy Holidays címmel egy karácsonyi albumot jelentetett meg, rajta olyan örökzöldekkel, mint például a Frosty the Snowman, a Jingle Bell Rock és a Silent Night. 2008. június 24-én hozták forgalomba az énekes új válogatáslemezét The Very Best of Billy Idol: Idolize Yourself címmel. Ezen két, korábban ki nem adott dal is hallható, a John Wayne és a New Future Weapon. Egy harmadik kiadatlan dal, a Fractured az iTunes-on keresztül vált letölthetővé. Az új kiadványt egy turné követte, amelyen Idol a Def Leppard együttessel vett részt.

billy07.jpg

Öreg zenész nem vén zenész

2010. február 16-án Idol fellépett az angliai Donington Parkban megrendezett Download Fesztiválon. 2010 márciusában a Camp Freddy gitárosa, Billy Morrison és Jeremy Colson dobos csatlakozott a Billy Idol Bandhez. 2014 októberében került forgalomba Billy nyolcadik stúdióalbuma, a Kings & Queens of the Underground. A Billboard 200 toplistán azonnal a 34. helyről startolt, amire a korábbi Idol-albumok esetében nem volt példa, és egészen a 9. helyig jutott. A Can't Break Me Down és a Save Me Now című dalokhoz forgattak klipet. Az album felvétele mellesleg évekig tartott: a munka már 2010-ben elkezdődött, és 2014-ben fejeződött be. 2014. október 7-én jutott el az üzletekbe Idol önéletrajza, a Dancing with Myself, amely a New York Times bestsellerlistáján is szerepelt. 2018. október 30-án a korábbi Generation X-tagok, Idol és Tony James csatlakoztak a Sex Pistols egykori tagjaihoz, Steve Joneshoz és Paul Cookhoz, s az alkalmi fúzió ingyenes koncertet adott a hollywoodi Roxyban Generation Sex néven. A műsort a két egykori zenekar repertoárjából állították össze. 2020. február végén Idol részt vett a New York-i Környezetvédelmi Minisztérium „Billy Never Idles” elnevezésű közszolgálati kampányában, amelynek célja az volt, hogy a New York-i gépkocsik motorjainak szükségtelen járatása elleni küzdelemmel hozzájáruljanak a légszennyezés csökkentéséhez. 2020 novemberében jelent meg Miley Cyrus albuma, a Plastic Hearts, amelyen Billy Idol a Night Crawling vendégénekeseként működött közre. 2021. augusztus 12-én került fel a YouTube-ra Idol új klipje, a Bitter Taste. Az énekes ekkor ígérte be a The Roadside című EP-jét, amely szeptember 17-én látott napvilágot. Ha minden igaz, jelen poszt publikálásának napján, 2022. szeptember 23-ától vásárolható meg a sztár legfrissebb EP-je, a The Cage. A címadó felvétel klipje augusztus 17-étől érhető el a YouTube-on.

billy14.jpg

Egy Idol-koncert mindig élmény a rajongóknak

Billy Idol Magyarországon

Idol 2006. július 13-án a Petőfi Csarnokban adott koncertet a Devil’s Playground megjelenéséhez kapcsolódó turné részeként. A korabeli koncertbeszámolók szerint az énekes csúcsformában volt, és nemcsak új albumát mutatta be a közönségnek, hanem legendás slágereit is előadta. „Az ördögi kacajú Idol nemcsak hogy nem énekelt rosszabbul, mint évtizedekkel ezelőtt, de energikus, pörgős showmanként hevítette rajongóit. [Steve] Stevens és Idol közös szerzeménye, a Rebel Yell és a White Wedding valóban szívből szól, dögösen. A színpadról áradó energia pedig szinte a koncert elején magával ragadta a publikumot, Idol hamar tüzes hardrockba hajló koncertet varázsolt” – írta például a Népszava tudósítója. Hasonló lelkesedést váltott ki a 2010. július 1-jei fellépés is a soproni VOLT fesztiválon. „[Idol] Csütörtöki koncertje is lényegében egy energiabomba volt, amelyik ott robbant a Lővérekben: a régi dalok nemcsak leporolva hangzottak fel, hanem új erővel, új hangulattal és esetenként új tartalommal is feltöltve. A Dancing With Myself és a többi ismert sláger Billy Idol nagyon is egészséges öniróniája által újrahangszerelve, olyan energiával szólalt meg, hogy a közeli zöldhatáron át talán Ausztriáig hatott” – olvashattuk a Magyar Szóban. 2018-ban a fővárosi Budapest Park adott otthont Billy koncertjének. Előzenekarként a 2010-ben alakult osztrák Kaiser Franz Josef lépett színpadra. Idol fellépése ezúttal nem aratott olyan osztatlan sikert, mint az előző kettő. Sokan panaszkodtak a hangosítás gyenge színvonalára, arra, hogy az első daloknál Idol hangja eléggé erőtlen volt, de olvastam olyan kritikát is, amely szerint a botoxolás nem tett jót Billynek, jellegzetes mosolyát alig tudta megvillantani, viszont korához képest eléggé jó fizikai állapotban volt. A következő koncertre két nap múlva, 2022. szeptember 25-én kerül sor, ismét a Budapest Parkban. Bízzunk abban, hogy a hangosítás ezúttal rendben lesz, és a korosodó egykori fenegyerek újra a legjobb formáját nyújtja majd.

billy18.jpg

Valahogy így nézne ki Dolph Lundgren egy végiglumpolt éjszaka után... :)

A BILLY IDOL BAND TAGJAI

* Billy Idol – ének

* Steve Stevens – gitár (1981–1987, 1993, 1995, 1999-től)

* Stephen McGrath – basszusgitár (2001-től)

* Billy Morrison – gitár (2010-től)

* Eric Eldenius – dobok (2012-től)

* Paul Trudeau – billentyűs hangszerek, ritmusgitár, háttérvokál (2014-től)

Korábbi tagok

* Phil Feit – basszusgitár (1981–1983)

* Steve Missal – dobok (1981–1982)

* Gregg Gerson – dobok (1982–1983)

* Judi Dozier – billentyűs hangszerek (1982–1985)

* Steve Webster – basszusgitár (1983–1985)

* Thommy Price – dobok (1983–1987)

* Kenny Aaronson – basszusgitár (1986–1987)

* Susie Davis – billentyűs hangszerek, háttérvokál (1986–1987)

* Mark Younger-Smith – szóló- és ritmusgitár (1988–1993)

* Phil Soussan – basszusgitár (1988–1990)

* Larry Seymour – basszusgitár (1990–1996)

* Tal Bergman – dobok (1990–1993)

* Bonnie Hayes – billentyűs hangszerek, háttérvokál (1990–1991)

* Jennifer Blakeman – billentyűs hangszerek (1993)

* Julie Greaux – billentyűs hangszerek (1993)

* Danny Sadownik – dobok (1993)

* Mark Schulman – dobok (1993–2001)

* Sasha Krivtsov – basszusgitár (2000)

* Brian Tichy – dobok (2001–2009)

* Jeremy Colson – dobok (2010–2012)

* Derek Sherinian – billentyűs hangszerek (2002–2014)

ISMERTEBB SZAKMAI ELISMERÉSEK

Grammy-díj

* 1985: Rebel Yell – a legjobb férfi rockénekes (jelölés)

* 1987: Whiplash Smile – a legjobb férfi rockénekes (jelölés)

* 1991: Cradle of Love – a legjobb férfi rockénekes (jelölés)

MTV Video Music-díj

* 1984: Dancing With Myself – legjobb rendezés, legjobb speciális effektusok, legjobb fényképezés, legjobb vágás (jelölés)

* 1990: Cradle of Love – legjobb videóklip egy filmből (díj)

* 1990: Cradle of Love – legjobb videóklip férfi előadótól, legjobb speciális effektusok (jelölés)

* 1993: Shock to the System – legjobb speciális effektusok, legjobb vágás (jelölés)

BRIT-díj

* 1991: Cradle of Love – legjobb brit videóklip (jelölés)

billy02.jpg

VÁLOGATOTT DISZKOGRÁFIA

Kislemezek

* 1981: Dancing With Myself / Ugly Rash

* 1982: Mony Mony / Baby Talk

* 1982: White Wedding / Hole in the Wall

* 1982: White Wedding / Dancing With Myself

* 1982: Hot in the City / Dead on Arrival

* 1982: Hot in the City / Hole in the Wall

* 1982: Hot in the City / Mony Mony

* 1984: Rebel Yell / Crank Call

* 1984: Eyes Without a Face / Blue Highway

* 1984: Flesh for Fantasy / Blue Highway

* 1984: Catch My Fall / Daytime Drama

* 1984: I Want a New Drug / Eyes Without a Face (promóciós lemez)

* 1985: Mega-Idol-Mix (egyoldalas promóciós lemez)

* 1986: Soul Standing By / Worlds Forgotten Boy

* 1986: To Be a Lover / All Summer Single

* 1987: Mony Mony (Live) / Shakin' All Over (Live)

* 1987: Don't Need a Gun / Fatal Charm

* 1987: Sweet Sixteen / Beyond Belief

* 1987: Mony Mony / Shakin' All Over

* 1988: Hot in the City / Catch My Fall

* 1990: Cradle of Love / 311 Man

* 1990: L. A. Woman / License to Thrill

* 1990: Prodigal Blues / The Loveless

* 1993: Heroin (5-féle verzió)

* 1993: Shock to the System / Heroin (Overlords Mix) / Heroin (Durga Trance Dub)

* 1993: Adam in Chains (Edit) / Adam in Chains (Album Version)

* 1993: Aftershock (promóciós lemez)

* 1994: Speed / Rebel Yell (Acoustic Version)

* 2001: Don't You (Forget About Me) (4-féle verzió) (promóciós lemez)

* 2005: Scream (Radio Edit) / Scream (Album Version) / Bleeding Me Insane / Scream (Call out Hook)

* 2008: John Wayne (Radio Edit) / John Wayne (Album Version) / Blue Highway / Cradle of Love (Live)

* 2008: New Future Weapon (promóciós lemez)

* 2014: Can't Break Me Down

* 2015: Save Me Now

* 2021: Bitter Taste

* 2022: Cage

EP-k

* 1980: Mony Mony / Baby Talk / Untouchables / Dancing With Myself (Mony Mony és Don’t Stop címmel is megjelent)

* 1981: Dancing With Myself / Love Calling (Dub Version) / White Wedding / Hot in the City

* 1984: Eyes Without a Face / The Dead Next Door / Dancing With Myself / Rebel Yell

* 1985: Rebel Yell (Extended Version) / (Do Not) Stand in the Shadows (Live) / Blue Highway (Live)

* 1986: To Be a Lover (Mother of Mercy Mix) / To Be a Lover / All Summer Single

* 2021: The Roadside: Rita Hayworth / Bitter Taste / U Don't Have to Kiss Me Like That / Baby Put Your Clothes Back On

* 2022: The Cage: Cage / Running from the Ghost / Rebel Like You / Miss Nobody

billy17_1.jpg

Az első album újrakiadásának borítója

Albumok

* 1982: Billy Idol

* 1983: Rebel Yell

* 1986: Whiplash Smile

* 1990: Charmed Life

* 1993: Cyberpunk

* 2002: VH1 Storytellers (koncertlemez)

* 2005: Devil’s Playground

* 2006: Happy Holidays (karácsonyi album)

* 2008: Sight & Sound: Classic Performance Live (CD + DVD)

* 2014: Kings & Queens of the Underground

* 2016: BFI Live! (koncertlemez)

Válogatások

* 1984: Greatest Hits

* 1985: Vital Idol

* 1988: Idol Songs: 11 of the Best (LP)

* 1988: Idol Songs: 15 of the Best (CD)

* 2001: Storytellers

* 2001: Greatest Hits

* 2003: The Essential

* 2008: The Very Best of Billy Idol: Idolize Yourself

* 2009: 10 Great Songs

* 2009: His Best Songs

* 2012: So80s (Soeighties) Presents Billy Idol (Billy Idol Curated by Blank & Jones)

* 2013: Icon

* 2013: The Music of Billy Idol (2 CD)

* 2014: Starboulevard (2 CD)

* 2018: Vital Idol: Revitalized

VHS, DVD, BLU-RAY

* 1987: Mony Mony (promóciós kiadvány)

* 1987: More Vital Idol

* 1991: The Charmed Life and Other Vital Videos

* 1993: Cyberpunk: Shock to the System

* 2002: VH1 Storytellers

* 2007: The Clips

* 2008: The Very Best of Billy Idol: Idolize Yourself

* 2008: Sight & Sound: Classic Performance Live (DVD + CD)

* 2009: In Super Overdrive Live

* 2011: No Religion Live

MÉG TÖBB KÖNNYŰZENE!

Tatjana: Aktmodell, popsztár, színésznő (18+)

Danuta: Lengyel kebelcsoda a filmvásznon és a popvilágban (18+)

Boney M.: Az eurodisco klasszikusa

ÉS EZEKET OLVASTAD MÁR?

Field toplistái 4: A kedvenc filmdalok

Reflektorfényben – Pia Zadora: A többszörös Arany Málna-díjas popsztár

Ének az esőben

Csárdáskirálynő

ABBA

Kabaré

Végre péntek van!

Üvegtörők

54

Zenebolondok

Zenerajongók

TEAKBOIS ÉS A ZENE

Ken Russell és a gyönyör szegecses éjszakája (18+)

Elvis Presley legszexibb zaklatója (18+)

Meztelen hippik és mámorító dallamok (18+)

Őrülten szexi éjszakák Amanda Learrel (18+)

A bejegyzés trackback címe:

https://moviecops.blog.hu/api/trackback/id/tr5917937762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Teakbois · https://retrokult.blog.hu/ 2022.09.23. 11:42:06

Kiváló pályaáttekintés! Billy Idol énekli az egyik kedvenc Beatles-feldolgozásomat: www.youtube.com/watch?v=pa2HUjwXs8A

gigabursch 2022.09.23. 22:01:57

Alapos cikk volt, köszönöm.
Mindig is szerettem a zenéjét, pedig a célközönség az mindig is a CSAJOK voltak.

Az uccsó képen nem úgy néz ki, mint akit zavarnak a ráncai.

Q nagy szerencséje, hogy kevésbé ütik ki a drogok, mint a legtöbb embert.

joeperry · http://joeperry.blog.hu/ 2022.09.24. 08:25:21

Billy Idol hangjának szerintem rohadt jól áll az öregedés (és amikkel még az évek során tuningolta), kellemes reszelős-füstös blues színt kapott, amit remekül hasznosít a mostani dalaiban, nekem nagyon ez a merengős, visszafogott stílus.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2022.09.24. 09:33:30

@Teakbois:

Kösz az elismerést és az ajánlót: se az eredetit nem ismertem, se ezt a feldolgozást.

@gigabursch:
Kösz az elismerést. Szerintem Idol mindkét nemet megcélozta, és a fő szempont alighanem az volt, hogy eladható legyen az imázsa és a zenéje is. Épp ezért úgy a külseje, mint a zenéje csak annyira vad, hogy ne váljék periférikussá. Viszont ezen keretek között szerintem határozottan invenciózus. A drogok azért őt is kiütötték, hiszen mint a cikkben is szó van róla, életveszélybe is került miattuk, ugyanakkor viszonylag jól konzerválták. Azon a bizonyos képen engem tényleg Lundgrenre emlékeztet, aki a nyilvánosság előtt tudomásom szerint sose engedte el magát, de alighanem így nézne ki egy átivott, átdrogozott, végigszexelt éjszaka után. :)

@joeperry:
Egyetértek veled, az „új” Billy Idol számomra is van olyan érdekes, mint a régi. Emlékszem, valaha régen a White Weddinget hallottam tőle először a rádióban. Csak azért vettem fel, hogy kitöltsem végre az egyik kazettán az utolsó négypercnyi üres helyet, és az volt a reakcióm, hogy „baszki, ez kurva jó”, és figyelni kezdtem rá, kerestem a dalait. Katona voltam, amikor kijött a Whiplash Smile, és amikor meghallottam a Sweet Sixteent, azt mondtam: „Ez a fickó ezt is tudja? Hát ő az én emberem, ez most már biztos.” De ha választanom kéne egyetlen nagy kedvencet, az alighanem a Shock to the System lenne, az egy energiabomba.

szekőcei 2022.09.24. 20:30:57

megnyugodtam, hogy az utolsó képről nem csak nekem ugrik be Dolph L. :D

aCCaTt0nE 2022.09.25. 08:53:54

@Field64: Annyira sikerült megcéloznia mindkét nemet, hogy már kissrácként is valami furcsa gerjedelem támadt bennem a White Wedding vildeoklipjét látva, felnőtt férfiként pedig első szóra azt mondanám, hogy IDE VELE! :D

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2022.09.25. 09:07:22

@aCCaTt0nE:

:)

Of course, zeneileg értettem a dolgot. Vagyis hogy egy srácnak a kortársai körében nem volt ciki rajongania Billy Idolért, míg például Glenn Medeirosért valószínűleg igen. :)

]{udarauszkasz 2022.09.25. 10:29:08

Speed, Shock to the System, eyes without a face... Kultzene!

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2022.09.25. 17:39:28

Köszönet tőlem is. Én ugyan csak a Cyberpunk albumot ismerem tőle, - némi szerepjátékos múltam okán - de azt nagyon !

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2022.09.25. 17:44:32

@Sigismundus:

Hello Again! :)

Köszönöm az elismerést. Érdemes a többi albummal is megismerkedni, mert ütős dalok szerintem mindegyiken vannak.
süti beállítások módosítása