Bibi Andersen (Marokkó, Tanger, 1954. február 13.) spanyol előadóművész eredeti neve: Manuel Fernández Chica. Soha nem tagadta, hogy férfiból operálták át nővé, ugyanakkor interjúiban határozottan állította, hogy minden porcikájában mindig is nőnek érezte magát. A műtétet követően hivatalos neve Bibiana Manuela Fernández Chica lett. Művészi pályáján a Bibi Andersen után a kilencvenes évektől a Bibiana Fernández nevet használja. 1977-ben kezdett filmezni, a magyar közönség leginkább Pedro Almodóvar alkotásaiból ismerheti. Az 1980-as évek legelején popénekesnőként is bemutatkozott. 2000 és 2003 között a nálánál huszonhat évvel fiatalabb kubai modell, Asdrúbal Ametller González volt a férje, válásuk okaként kapcsolatuk kihűlését nevezték meg. (Bennfentesek szerint az ifjú férj többször is félrelépett.) Asdrúbalt 2009-ben szexuális zaklatás miatt őrizetbe vették, állítólagos áldozata azonban nem tudta bizonyítani a vádakat. A problémás férfiút 2023-ban Amerikában egy rendőr megtámadása miatt tartóztatták le, miután lopás, rablás és vandalizmus miatt is összeütközésbe került a hatóságokkal. Bibi sajnálattal értesült erről a hírről, mivel az exférje iránti szeretete és megbecsülése két évtizeddel a válásuk után sem múlt el. (Ezúton is hangsúlyozzuk, hogy Bibi Andersennek semmi köze a kiváló svéd Bergman-színésznőhöz, a néhai Bibi Anderssonhoz.)
FIGYELEM! Az alábbi poszt egy transznemű előadóművész pályafutását ismerteti, és egyes illusztrációi meztelenséget ábrázolnak. Csak az ilyesmire nem érzékeny 18 éven felüli olvasók kattintsanak a „TOVÁBB” linkre!
KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
A Marokkóban született Bibi édesapja, Manuel Fernández taxisofőr, édesanyja, Francisca Chica varrónő volt. Hatéves volt, amikor szülei az örökös viták és veszekedések következményeként elváltak. Málaga városában töltötte gyermekkorát. Ahogy később elmondta, mindig is nőnek érezte magát, ennek megfelelően viselkedett. Minden vágya az volt, hogy híres előadóművész legyen. Felvette a Bibi Andersen művésznevet, és Barcelonába utazott valóra váltani az álmát. Eleinte különböző revüműsorokban lépett fel, sőt sztriptízt is vállalt, amit utólag megbánt. 1977-ben szerepet kapott Vicente Aranda Cambio de sexo című filmjében, amely egy José María nevű 17 éves fiúról szól, aki fokozatosan felismeri transzszexuális hajlamait, és végül rászánja magát arra, hogy nemet változtasson. A 17 éves fiút az Almodóvar-filmek későbbi sztárja, Victoria Abril színésznő alakította. Bibi egy transzszexuális sztriptíztáncosnőt játszott, az egyik jelenetben teljesen meztelenül mutatták. A szexuális identitás zavarairól, a társadalom tűrőképességéről és a toleranciáról szóló drámai alkotásnak jelentős visszhangja támadt, és Bibi neve rövidesen egész Spanyolországban ismertté vált. Gyakran felbukkant a spanyol médiában, megszaporodtak színpadi felkérései, növekvő népszerűségét pedig a popipar is igyekezett kihasználni.
Bibi Andersen albumának borítója
A popsztár
Az 1970-es évek második felének egyik legnépszerűbb európai popsztárja a bársonyosan mély hangú Amanda Lear volt, akiről azt pletykálták, hogy férfiból operálták át nővé. Ezek a híresztelések valójában a diszkódíva imázsának részét képezték, ahogyan marketingfogásként értékelhetjük a cáfolatként publikált aktfotókat is. Amanda nagy népszerűségnek örvendett Spanyolországban, számos dalát spanyol nyelven is elénekelte, nem beszélve slágereinek spanyol előadók által készített feldolgozásairól. Teljesen kézenfekvő volt tehát az az ötlet, hogy Bibi Andersen legyen „a spanyol Amanda Lear”, hiszen még a hangszínük is hasonló. A hasonlóságok ellenére azonban Andersen nem énekelte el francia pályatársa egyetlen slágerét sem. 1980-ban megjelent nagylemezéről két, kifejezetten neki írt dal, a Sálvame és a Call Me Lady Champagne vált népszerűvé, elsősorban Spanyolországban. Az album kilenc dala között megtalálható még az uniszexualitásról szóló Girls Will Be Boys, a Boom Boom Boom, az Ai-Ai-Ai, illetve az I Wanna Be Loved by You is. Ez utóbbit két évtizeddel korábban Marilyn Monroe vitte sikerre, amikor elénekelte a Van, aki forrón szereti (1959) című klasszikus filmvígjátékban. (Maga a dal azonban 1928-ban íródott, eredetileg a Good Boy című musicalhez.)
A sztár a nyolcvanas években
1980-ban Bibit meghívták a ma már legendásnak számító nyugatnémet könnyűzenei tévéműsorba, a Musikladenbe. A széria 1980. október 9-én sugárzott 56. adásában lépett színpadra a Call Me Lady Champagne című dallal. Meglehetősen szexis öltözéket viselt, a nőies idomokhoz azonban férfias színezetű hang társult. A műsorban egyébként rajta kívül fellépett többek között a Roxy Music, a Smokie, Hazel O’Connor, a Dolly Dots, a Babe, Shakin’ Stevens, Jona Lewie és Kelly Marie is. Noha tudomásom szerint nem jelent meg több albuma, az énekléssel sosem hagyott fel, és az elmúlt évtizedekben különböző tévés show-műsorokban többször láthatta-hallhatta a spanyol közönség. Egy 1984-es adásban például a Bananas című dalt adta elő. A következő évben egy másik tévéshow nyitányaként egy Neil Diamond-feldolgozást énekelt Mi Propia Ley címmel. Nem csinált belőle különösebb problémát, hogy a táncbetét közben keblei kibuggyantak szűkre szabott ruhájából. Emlékezetes tévéfellépésének számít az is, amikor a La zarzamora című dalt énekelte. Az új évezredben modernizált változatban is bemutatta a Sálvame című régi slágerét.
Pedro Almodóvar és egyik kedvenc színésze, Bibi Andersen
A filmszínésznő
Bibi popénekesnői karrierje végül csak rövid kitérőnek bizonyult, amiben alighanem szerepet játszott az is, hogy az 1980-as évek elején az eurodisco kiment a divatból, mellesleg Amanda Lear népszerűsége is jelentősen visszaesett. Több éves kihagyás után azonban folytatódott Bibi filmszínésznői pályafutása. 1984-ben Manuel Gutiérrez Aragón A legszebb éjszaka című alkotásában kapott szerepet, egyik partnernője ismét Victoria Abril volt. A cselekmény egy tévéfilm forgatásán játszódik számtalan félreértéssel és szerelmi bonyodalommal. Bibi saját keresztnevén szerepel a filmben, ő az, akiért a történet számos férfi szereplője epekedik, nem is biztos, hogy reménytelenül. Hasonló szerelmi komédia az Ártatlan kicsapongások (1985) is, Fernando Trueba alkotása. Ebben egy csőd szélén álló gyerekkönyvkiadó egyik tulajdonosa barátja lakását kéri kölcsön egy alkalmi légyotthoz, miközben sejtelme sincs arról, hogy felesége ugyanebből a célból viszont barátja nejétől kérte kölcsön a lakást. E filmet követően Bibit a spanyol filmművészet kiemelkedő egyénisége, Pedro Almodóvar kezdte foglalkoztatni, akinek a művei amúgy is hemzsegnek a különc figuráktól és a szélsőséges helyzetektől. Együttműködésük első állomása, a Tráiler para amantes de lo prohibido a Spanyol Televízió megrendelésére készült, eredetileg Almodóvar akkori játékfilmje, a Mit vétettem, hogy ezt érdemlem? (1985) előzetesének szánták.
Akár egy Bond-girl castingja is lehetne...
A tévéfilm főhősnőjét a férje moziba viszi, hogy megnézzék az említett Almodóvar-alkotást. Kettőjük történetének bizonyos motívumai hasonlítanak a nagyfilm cselekményének egyes fordulataira. A Tráiler para amantes de lo prohibido szereplői párbeszédek helyett dalok segítségével kommunikálnak. A Soy lo prohibido című szerzeményt például hárman is eléneklik, utoljára Bibi. A sztár egy olyan nőt játszott, aki minden férfinak felkínálkozik, aki megtetszik neki. Almodóvar egyszerre kezdett foglalkozni a Matador (1986) és A vágy törvénye (1987) témájával. Eredetileg az utóbbit szerette volna elsőként megfilmesíteni, de különböző okokból a Matador valósult meg hamarabb. Bibi mindkét filmben szerepet kapott, akárcsak az Almodóvar-életmű olyan meghatározó színészei, mint például Antonio Banderas és Carmen Maura. Mindkét alkotás a szerelemről, a szenvedélyről és a bűnről szól: a Matador középpontjában egy nő és egy férfi, A vágy törvénye esetében pedig két férfi kapcsolata áll. Bibi szempontjából A vágy törvényét érdemes kiemelni. Noha ennek van egy Tina nevű transzszexuális szereplője is, Almodóvar mégsem ezt a figurát osztotta Andersenre. Szerinte ugyanis egy színésznek az az igazi kihívás, ha egyéniségétől távolabb eső személyiséget kelthet életre. (Tökéletesen egyetértek vele.) Tinát Almodóvar kedvenc színésznője, Carmen Maura alakította, Bibi pedig egy olyan asszonyt játszott, aki annak idején elhagyta a kislányát egy szenvedélyes szerelem miatt, néhány év múlva azonban visszatér a gyerekért, akit Tina nevel.
Bibi Andersen a Kika (1993) című filmben
Anya és valaha elhagyott lánya szenvedéllyel, szeretettel, gyűlölettel és gyilkossággal tarkított kapcsolatáról szól a Tűsarok (1991). Andersen ebben a filmben csak egy kisebb szerepet játszott – viszont van egy remek táncjelenete –, akárcsak Almodóvar Kika (1993) című alkotásában. Filmográfiájából érdemes kiemelni még a Szél hátán (1988) című drámát is, amely ugyanazt a témát dolgozta fel, mint Ken Russell Gótika, avagy a szellem éjszakája (1986) és Ivan Passer Kísérteties nyár (1988) című filmjei. 1816 nyarán Percy Bysshe Shelley és szeretője, Mary, valamint annak unokahúga, Claire meglátogatták Lord Byront és barátját, Polidori doktort a Genfi-tó melletti villájukban. Az öt ember egymáshoz fűződő kapcsolatában végletes és végzetes érzelmek szabadultak el, amelyek Mary Shelley-t a Frankenstein, Polidorit pedig A vámpír című regényének megírásához vezették. A Szél hátán bulvártörténeti érdekessége, hogy a forgatáson ismerte meg egymást Hugh Grant és Elizabeth Hurley, az 1990-es évek egyik leghíresebb celebpárja. Jelen sorok írásakor Bibi utolsó egész estés mozifilmje a 2015-ben bemutatott Sólo química. Alfonso Albacete alkotásának alapötlete nem túl eredeti: egy illatszerbolt eladója (Ana Fernández García) szerelmes lesz egy híres színészbe (Rodrigo Guirao Diaz), és észre se veszi, hogy legjobb barátja (Alejo Sauras) viszont érte epekedik. Bibi egy Sabrina nevű mellékszereplőt alakít. A tervek szerint jövőre A kolostor királynője című vígjátékban láthatják újra a mozinézők.
A korosodó médiasztár
A tévésztár
Bibi 1978-tól kezdődően állandó vendége a különböző spanyol tévéshow-knak olykor mint előadóművész, máskor mint meghívott vendég vagy éppen műsorvezető. A Sábado noche, az Estress, a Coplas de verano, a Crónicas marcianas című műsorokban és az olasz Raffaella Carrà ¡Hola Raffaella! című show-jában visszatérő közreműködő volt. 2007-ben a Channel nº 4 című talkshow háziasszonyi szerepét töltötte be kilenc adáson keresztül, 2009-ben pedig a Pasapalabra és az El programa de Ana Rosa számos adásában láthatta a spanyol közönség, nem is beszélve azokról a műsorokról, amelyekben csak egyetlen alkalommal szerepelt. Az Aquí hay tomate című show 2007. április 20-án sugárzott adásában újra elénekelte a Sálvame és a Call Me Lady Champagne című slágereit. 2011-ben barátnőjével, Loles Leónnal együtt nagy sikert aratott a La gran depresión című színházi előadásban. Az elmúlt években is elsősorban a televíziónézők láthatták, időközben valóságshow-kban is közreműködött.
„Girls, girls will be boys, boys will be girls, oh what a world...”
Nemváltoztatás
Bár egyes források szerint Bibi az 1970-es évek elején operáltatta át magát nővé, különböző spanyol weboldalak arról számolnak be, hogy a nemváltoztató műtétet csak 1991-ben végezték el rajta egy londoni klinikán. Addig a transzszexuális Bibi biológiailag és hivatalosan férfi volt. Nevét is csak a kilencvenes évek elején változtathatta meg hivatalosan: ekkor mondott le végleg a Bibi Andersen művésznévről, és lett belőle a magánéletben és a művészvilágban Bibiana Fernández. Megjelentek azonban olyan hírek is, hogy Bibi valóban az 1970-es évek elején váltott nemet, húsz évvel későbbi londoni műtétje csupán a korosodó híres nőknél szinte megszokottnak mondható szépészeti beavatkozást jelentett: ráncfelvarrás, ajakfeltöltés, mell- és fenékplasztika, zsírleszívás.
Bibi és (ex)férje, Asdrúbal Ametller González kubai modell. A kapcsolat három év után kihűlt, ám az érzelmek – legalábbis Bibi részéről – nem múltak el teljesen nyomtalanul
DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1980: Call Me Lady Champagne / Girls Will Be Boys
* 1980: Sálvame (Plug It In) / Ai-ai-ai (Esta noche quiero dormir sola)
* 1981: I Wanna Be Loved by You / Boom, Boom, Boom
* 1982: Canto / Tratame bien
Album
* 1980: Bibi Andersen
FILMOGRÁFIA
FILMOGRÁFIA
* 1977: Cambio de sexo
* 1984: A legszebb éjszaka (La noche más hermosa)
* 1985: Ártatlan kicsapongások (Sé infiel y no mires con quién)
* 1985: Tráiler para amantes de lo prohibido (tévéfilm)
* 1986: Matador
* 1987: A vágy törvénye (La ley del deseo)
* 1988: Szél hátán (Remando al viento)
* 1990: La mujer de tu vida (tévésorozat, egy epizódban) (nincs feltüntetve a stáblistán)
* 1991: Las chicas de hoy en día (tévésorozat, a Las chicas de hoy en día y las exclusivas című epizódban)
* 1991: Tűsarok (Tacones lejanos)
* 1992: Una estación de paso
* 1993: Mutáns akció (Acción mutante)
* 1993: Kika
* 1994: Los ladrones van a la oficina (tévésorozat, a Las uvas de la ira című epizódban)
* 1995: La terraza de Miguel
* 1995: Vaya nochecita (tévésorozat, egy epizódban)
* 1996: Más que amor, frenesí
* 1997: Entre Morancos y Omaitas (tévésorozat, egy epizódban)
* 1998: Atómica
* 1998: Señor Alcalde (tévésorozat, az El lucero del alba című epizódban)
* 2004: 7 vidas (tévésorozat, a Bugui naigts című epizódban)
* 2004: Rojo sangre
* 2006: Ez a ház totál gáz (Aquí no hay quien viva) (tévésorozat, az Érase un anuncio című epizódban)
* 2015: Sólo química
* 2015: La que se avecina (tévésorozat, egy epizódban)
* 2018: Asesinato en el Hormiguero Express (televíziós rövidfilm)
ÉS EZEKET OLVASTAD MÁR?
Tatjana: Aktmodell, popsztár, színésznő (18+)
Danuta: Lengyel kebelcsoda a filmvásznon és a popvilágban (18+)
Boney M.: Az eurodisco klasszikusa
Billy Idol: A szex, a drogok és a zene bűvöletében (18+)
Arabesque: Az eurodisco szexi istennői
Dschinghis Khan: Magyarok a világhírnév kapujában
Plastic Bertrand: A kocogó tátikasztár
Donna Summer: Orgazmus diszkóritmusban
Baccara: Yes, Sir, hordunk bugyit (18+)
Gloria Piedimonte: Erotika, diszkó, pornográfia (18+)
Gazebo: A popsztár, aki negyven éve szereti Chopint
Goombay Dance Band: Jamaica, Eldorado, Marrakesh és az eurodisco
Laid Back: Haverok, buli, Sunshine Reggae
TEAKBOIS ÉS A ZENE (18+)
Szexbomba a slágerlista élén (18+)
Amikor Tina Turner „belőtte” Tommyt (18+)
Őrülten szexi éjszakák Amanda Learrel (18+)