Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

MovieCops

KÖNNYŰZENEI PANORÁMA – BIBI ANDERSEN: AMIKOR ÉN MÉG KISSRÁC VOLTAM...

2023. október 19. 06:00 - Field64

„A spanyol Amanda Lear” valaha tényleg férfi volt

Bibi Andersen (Marokkó, Tanger, 1954. február 13.) spanyol előadóművész eredeti neve: Manuel Fernández Chica. Soha nem tagadta, hogy férfiból operálták át nővé, ugyanakkor interjúiban határozottan állította, hogy minden porcikájában mindig is nőnek érezte magát. A műtétet követően hivatalos neve Bibiana Manuela Fernández Chica lett. Művészi pályáján a Bibi Andersen után a kilencvenes évektől a Bibiana Fernández nevet használja. 1977-ben kezdett filmezni, a magyar közönség leginkább Pedro Almodóvar alkotásaiból ismerheti. Az 1980-as évek legelején popénekesnőként is bemutatkozott. 2000 és 2003 között a nálánál huszonhat évvel fiatalabb kubai modell, Asdrúbal Ametller González volt a férje, válásuk okaként kapcsolatuk kihűlését nevezték meg. (Bennfentesek szerint az ifjú férj többször is félrelépett.) Asdrúbalt 2009-ben szexuális zaklatás miatt őrizetbe vették, állítólagos áldozata azonban nem tudta bizonyítani a vádakat. A problémás férfiút 2023-ban Amerikában egy rendőr megtámadása miatt tartóztatták le, miután lopás, rablás és vandalizmus miatt is összeütközésbe került a hatóságokkal. Bibi sajnálattal értesült erről a hírről, mivel az exférje iránti szeretete és megbecsülése két évtizeddel a válásuk után sem múlt el. (Ezúton is hangsúlyozzuk, hogy Bibi Andersennek semmi köze a kiváló svéd Bergman-színésznőhöz, a néhai Bibi Anderssonhoz.)

FIGYELEM! Az alábbi poszt egy transznemű előadóművész pályafutását ismerteti, és egyes illusztrációi meztelenséget ábrázolnak. Csak az ilyesmire nem érzékeny 18 éven felüli olvasók kattintsanak a „TOVÁBB” linkre! 

bibi01.jpg

KARRIERTÖRTÉNET  

A kezdetek  

A Marokkóban született Bibi édesapja, Manuel Fernández taxisofőr, édesanyja, Francisca Chica varrónő volt. Hatéves volt, amikor szülei az örökös viták és veszekedések következményeként elváltak. Málaga városában töltötte gyermekkorát. Ahogy később elmondta, mindig is nőnek érezte magát, ennek megfelelően viselkedett. Minden vágya az volt, hogy híres előadóművész legyen. Felvette a Bibi Andersen művésznevet, és Barcelonába utazott valóra váltani az álmát. Eleinte különböző revüműsorokban lépett fel, sőt sztriptízt is vállalt, amit utólag megbánt. 1977-ben szerepet kapott Vicente Aranda Cambio de sexo című filmjében, amely egy José María nevű 17 éves fiúról szól, aki fokozatosan felismeri transzszexuális hajlamait, és végül rászánja magát arra, hogy nemet változtasson. A 17 éves fiút az Almodóvar-filmek későbbi sztárja, Victoria Abril színésznő alakította. Bibi egy transzszexuális sztriptíztáncosnőt játszott, az egyik jelenetben teljesen meztelenül mutatták. A szexuális identitás zavarairól, a társadalom tűrőképességéről és a toleranciáról szóló drámai alkotásnak jelentős visszhangja támadt, és Bibi neve rövidesen egész Spanyolországban ismertté vált. Gyakran felbukkant a spanyol médiában, megszaporodtak színpadi felkérései, növekvő népszerűségét pedig a popipar is igyekezett kihasználni.

bibi02.jpg

Bibi Andersen albumának borítója

A popsztár  

Az 1970-es évek második felének egyik legnépszerűbb európai popsztárja a bársonyosan mély hangú Amanda Lear volt, akiről azt pletykálták, hogy férfiból operálták át nővé. Ezek a híresztelések valójában a diszkódíva imázsának részét képezték, ahogyan marketingfogásként értékelhetjük a cáfolatként publikált aktfotókat is. Amanda nagy népszerűségnek örvendett Spanyolországban, számos dalát spanyol nyelven is elénekelte, nem beszélve slágereinek spanyol előadók által készített feldolgozásairól. Teljesen kézenfekvő volt tehát az az ötlet, hogy Bibi Andersen legyen „a spanyol Amanda Lear”, hiszen még a hangszínük is hasonló. A hasonlóságok ellenére azonban Andersen nem énekelte el francia pályatársa egyetlen slágerét sem. 1980-ban megjelent nagylemezéről két, kifejezetten neki írt dal, a Sálvame és a Call Me Lady Champagne vált népszerűvé, elsősorban Spanyolországban. Az album kilenc dala között megtalálható még az uniszexualitásról szóló Girls Will Be Boys, a Boom Boom Boom, az Ai-Ai-Ai, illetve az I Wanna Be Loved by You is. Ez utóbbit két évtizeddel korábban Marilyn Monroe vitte sikerre, amikor elénekelte a Van, aki forrón szereti (1959) című klasszikus filmvígjátékban. (Maga a dal azonban 1928-ban íródott, eredetileg a Good Boy című musicalhez.)

bibi03.jpg

A sztár a nyolcvanas években

1980-ban Bibit meghívták a ma már legendásnak számító nyugatnémet könnyűzenei tévéműsorba, a Musikladenbe. A széria 1980. október 9-én sugárzott 56. adásában lépett színpadra a Call Me Lady Champagne című dallal. Meglehetősen szexis öltözéket viselt, a nőies idomokhoz azonban férfias színezetű hang társult. A műsorban egyébként rajta kívül fellépett többek között a Roxy Music, a Smokie, Hazel O’Connor, a Dolly Dots, a Babe, Shakin’ Stevens, Jona Lewie és Kelly Marie is. Noha tudomásom szerint nem jelent meg több albuma, az énekléssel sosem hagyott fel, és az elmúlt évtizedekben különböző tévés show-műsorokban többször láthatta-hallhatta a spanyol közönség. Egy 1984-es adásban például a Bananas című dalt adta elő. A következő évben egy másik tévéshow nyitányaként egy Neil Diamond-feldolgozást énekelt Mi Propia Ley címmel. Nem csinált belőle különösebb problémát, hogy a táncbetét közben keblei kibuggyantak szűkre szabott ruhájából. Emlékezetes tévéfellépésének számít az is, amikor a La zarzamora című dalt énekelte. Az új évezredben modernizált változatban is bemutatta a Sálvame című régi slágerét.

bibi04.jpg

Pedro Almodóvar és egyik kedvenc színésze, Bibi Andersen

A filmszínésznő  

Bibi popénekesnői karrierje végül csak rövid kitérőnek bizonyult, amiben alighanem szerepet játszott az is, hogy az 1980-as évek elején az eurodisco kiment a divatból, mellesleg Amanda Lear népszerűsége is jelentősen visszaesett. Több éves kihagyás után azonban folytatódott Bibi filmszínésznői pályafutása. 1984-ben Manuel Gutiérrez Aragón A legszebb éjszaka című alkotásában kapott szerepet, egyik partnernője ismét Victoria Abril volt. A cselekmény egy tévéfilm forgatásán játszódik számtalan félreértéssel és szerelmi bonyodalommal. Bibi saját keresztnevén szerepel a filmben, ő az, akiért a történet számos férfi szereplője epekedik, nem is biztos, hogy reménytelenül. Hasonló szerelmi komédia az Ártatlan kicsapongások (1985) is, Fernando Trueba alkotása. Ebben egy csőd szélén álló gyerekkönyvkiadó egyik tulajdonosa barátja lakását kéri kölcsön egy alkalmi légyotthoz, miközben sejtelme sincs arról, hogy felesége ugyanebből a célból viszont barátja nejétől kérte kölcsön a lakást. E filmet követően Bibit a spanyol filmművészet kiemelkedő egyénisége, Pedro Almodóvar kezdte foglalkoztatni, akinek a művei amúgy is hemzsegnek a különc figuráktól és a szélsőséges helyzetektől. Együttműködésük első állomása, a Tráiler para amantes de lo prohibido a Spanyol Televízió megrendelésére készült, eredetileg Almodóvar akkori játékfilmje, a Mit vétettem, hogy ezt érdemlem? (1985) előzetesének szánták.

bibi05.jpg

Akár egy Bond-girl castingja is lehetne...

A tévéfilm főhősnőjét a férje moziba viszi, hogy megnézzék az említett Almodóvar-alkotást. Kettőjük történetének bizonyos motívumai hasonlítanak a nagyfilm cselekményének egyes fordulataira. A Tráiler para amantes de lo prohibido szereplői párbeszédek helyett dalok segítségével kommunikálnak. A Soy lo prohibido című szerzeményt például hárman is eléneklik, utoljára Bibi. A sztár egy olyan nőt játszott, aki minden férfinak felkínálkozik, aki megtetszik neki. Almodóvar egyszerre kezdett foglalkozni a Matador (1986) és A vágy törvénye (1987) témájával. Eredetileg az utóbbit szerette volna elsőként megfilmesíteni, de különböző okokból a Matador valósult meg hamarabb. Bibi mindkét filmben szerepet kapott, akárcsak az Almodóvar-életmű olyan meghatározó színészei, mint például Antonio Banderas és Carmen Maura. Mindkét alkotás a szerelemről, a szenvedélyről és a bűnről szól: a Matador középpontjában egy nő és egy férfi, A vágy törvénye esetében pedig két férfi kapcsolata áll. Bibi szempontjából A vágy törvényét érdemes kiemelni. Noha ennek van egy Tina nevű transzszexuális szereplője is, Almodóvar mégsem ezt a figurát osztotta Andersenre. Szerinte ugyanis egy színésznek az az igazi kihívás, ha egyéniségétől távolabb eső személyiséget kelthet életre. (Tökéletesen egyetértek vele.) Tinát Almodóvar kedvenc színésznője, Carmen Maura alakította, Bibi pedig egy olyan asszonyt játszott, aki annak idején elhagyta a kislányát egy szenvedélyes szerelem miatt, néhány év múlva azonban visszatér a gyerekért, akit Tina nevel.

bibi06.jpg

Bibi Andersen a Kika (1993) című filmben

Anya és valaha elhagyott lánya szenvedéllyel, szeretettel, gyűlölettel és gyilkossággal tarkított kapcsolatáról szól a Tűsarok (1991). Andersen ebben a filmben csak egy kisebb szerepet játszott – viszont van egy remek táncjelenete –, akárcsak Almodóvar Kika (1993) című alkotásában. Filmográfiájából érdemes kiemelni még a Szél hátán (1988) című drámát is, amely ugyanazt a témát dolgozta fel, mint Ken Russell Gótika, avagy a szellem éjszakája (1986) és Ivan Passer Kísérteties nyár (1988) című filmjei. 1816 nyarán Percy Bysshe Shelley és szeretője, Mary, valamint annak unokahúga, Claire meglátogatták Lord Byront és barátját, Polidori doktort a Genfi-tó melletti villájukban. Az öt ember egymáshoz fűződő kapcsolatában végletes és végzetes érzelmek szabadultak el, amelyek Mary Shelley-t a Frankenstein, Polidorit pedig A vámpír című regényének megírásához vezették. A Szél hátán bulvártörténeti érdekessége, hogy a forgatáson ismerte meg egymást Hugh Grant és Elizabeth Hurley, az 1990-es évek egyik leghíresebb celebpárja. Jelen sorok írásakor Bibi utolsó egész estés mozifilmje a 2015-ben bemutatott Sólo química. Alfonso Albacete alkotásának alapötlete nem túl eredeti: egy illatszerbolt eladója (Ana Fernández García) szerelmes lesz egy híres színészbe (Rodrigo Guirao Diaz), és észre se veszi, hogy legjobb barátja (Alejo Sauras) viszont érte epekedik. Bibi egy Sabrina nevű mellékszereplőt alakít. A tervek szerint jövőre A kolostor királynője című vígjátékban láthatják újra a mozinézők.

bibi07.jpg

A korosodó médiasztár

A tévésztár  

Bibi 1978-tól kezdődően állandó vendége a különböző spanyol tévéshow-knak olykor mint előadóművész, máskor mint meghívott vendég vagy éppen műsorvezető. A Sábado noche, az Estress, a Coplas de verano, a Crónicas marcianas című műsorokban és az olasz Raffaella Carrà ¡Hola Raffaella! című show-jában visszatérő közreműködő volt. 2007-ben a Channel nº 4 című talkshow háziasszonyi szerepét töltötte be kilenc adáson keresztül, 2009-ben pedig a Pasapalabra és az El programa de Ana Rosa számos adásában láthatta a spanyol közönség, nem is beszélve azokról a műsorokról, amelyekben csak egyetlen alkalommal szerepelt. Az Aquí hay tomate című show 2007. április 20-án sugárzott adásában újra elénekelte a Sálvame és a Call Me Lady Champagne című slágereit. 2011-ben barátnőjével, Loles Leónnal együtt nagy sikert aratott a La gran depresión című színházi előadásban. Az elmúlt években is elsősorban a televíziónézők láthatták, időközben valóságshow-kban is közreműködött.

bibi08.jpg

Girls, girls will be boys, boys will be girls, oh what a world...”

Nemváltoztatás
Bár egyes források szerint Bibi az 1970-es évek elején operáltatta át magát nővé, különböző spanyol weboldalak arról számolnak be, hogy a nemváltoztató műtétet csak 1991-ben végezték el rajta egy londoni klinikán. Addig a transzszexuális Bibi biológiailag és hivatalosan férfi volt. Nevét is csak a kilencvenes évek elején változtathatta meg hivatalosan: ekkor mondott le végleg a Bibi Andersen művésznévről, és lett belőle a magánéletben és a művészvilágban Bibiana Fernández. Megjelentek azonban olyan hírek is, hogy Bibi valóban az 1970-es évek elején váltott nemet, húsz évvel későbbi londoni műtétje csupán a korosodó híres nőknél szinte megszokottnak mondható szépészeti beavatkozást jelentett: ráncfelvarrás, ajakfeltöltés, mell- és fenékplasztika, zsírleszívás.

bibi09.jpg

Bibi és (ex)férje, Asdrúbal Ametller González kubai modell. A kapcsolat három év után kihűlt, ám az érzelmek – legalábbis Bibi részéről – nem múltak el teljesen nyomtalanul

DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1980: Call Me Lady Champagne / Girls Will Be Boys
* 1980: Sálvame (Plug It In) / Ai-ai-ai (Esta noche quiero dormir sola)
* 1981: I Wanna Be Loved by You / Boom, Boom, Boom
* 1982: Canto / Tratame bien 

Album

* 1980: Bibi Andersen

FILMOGRÁFIA

FILMOGRÁFIA
* 1977: Cambio de sexo
* 1984: A legszebb éjszaka (La noche más hermosa) 
* 1985: Ártatlan kicsapongások (Sé infiel y no mires con quién) 
* 1985: Tráiler para amantes de lo prohibido (tévéfilm) 
* 1986: Matador
* 1987: A vágy törvénye (La ley del deseo) 
* 1988: Szél hátán (Remando al viento) 
* 1990: La mujer de tu vida (tévésorozat, egy epizódban) (nincs feltüntetve a stáblistán)
* 1991: Las chicas de hoy en día (tévésorozat, a Las chicas de hoy en día y las exclusivas című epizódban) 
* 1991: Tűsarok (Tacones lejanos)
* 1992: Una estación de paso
* 1993: Mutáns akció (Acción mutante)
* 1993: Kika
* 1994: Los ladrones van a la oficina (tévésorozat, a Las uvas de la ira című epizódban)
* 1995: La terraza de Miguel
* 1995: Vaya nochecita (tévésorozat, egy epizódban) 
* 1996: Más que amor, frenesí
* 1997: Entre Morancos y Omaitas (tévésorozat, egy epizódban) 
* 1998: Atómica
* 1998: Señor Alcalde (tévésorozat, az El lucero del alba című epizódban) 
* 2004: 7 vidas (tévésorozat, a Bugui naigts című epizódban) 
* 2004: Rojo sangre
* 2006: Ez a ház totál gáz (Aquí no hay quien viva) (tévésorozat, az Érase un anuncio című epizódban)
* 2015: Sólo química
* 2015: La que se avecina (tévésorozat, egy epizódban)
* 2018: Asesinato en el Hormiguero Express (televíziós rövidfilm)

ÉS EZEKET OLVASTAD MÁR?

Tatjana: Aktmodell, popsztár, színésznő (18+)

Danuta: Lengyel kebelcsoda a filmvásznon és a popvilágban (18+)

Boney M.: Az eurodisco klasszikusa

Billy Idol: A szex, a drogok és a zene bűvöletében (18+)

Arabesque: Az eurodisco szexi istennői

Dschinghis Khan: Magyarok a világhírnév kapujában

Plastic Bertrand: A kocogó tátikasztár

Donna Summer: Orgazmus diszkóritmusban

Baccara: Yes, Sir, hordunk bugyit (18+)

Gloria Piedimonte: Erotika, diszkó, pornográfia (18+)

Gazebo: A popsztár, aki negyven éve szereti Chopint

Goombay Dance Band: Jamaica, Eldorado, Marrakesh és az eurodisco

Laid Back: Haverok, buli, Sunshine Reggae

TEAKBOIS ÉS A ZENE (18+)

Szexbomba a slágerlista élén (18+)

Amikor Tina Turner „belőtte” Tommyt (18+)

Őrülten szexi éjszakák Amanda Learrel (18+)

William Shatner: Star Trek és rock (18+)

A Bee Gees és a kéjsóvár öngyilkosok (18+)

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://moviecops.blog.hu/api/trackback/id/tr2018236183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.10.19. 17:37:47

Sose hallottam róla.
Alighanem a hazai ismeretlensége mögött a TTT is ott állt. No, nem a tízen túliak társasága...

Zeneileg számomra semmitmondó.
Ugyanakkor az élete - bárhogy is magyarázza, meg keresi az önigazolást - zsákutca.
Valójában a menedzserek játékszere volt.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2023.10.19. 18:16:48

@gigabursch:

Az Almodóvar-filmekből én már ismertem mint színésznőt. Énekesként jóval később ismertem meg.
Mivel anno én nagy Amanda Lear-rajongó voltam, tőlem nem állt távol Bibi előadói stílusa.
Az tény, hogy egyikőjük sem az új Maria Callas, de hát ebben a műfajban a külsőségek sokszor sokkal
többet számítanak, mint az énektudás. Erre egyébként magyar példákat is lehetne sorolni.

Nézőpont kérdése, hogyan látjuk az életét a nemváltoztatás miatt. Bár a köztudatban úgy él, hogy az érdekelteknek elment az eszük (ha volt egyáltalán), divatból operáltatják át magukat, és sok esetben a végeredmény tényleg rosszabb, mint ami az alaphelyzet volt. Emlékszem, mennyire meglepett, amikor Bruce Jenner operációjáról hallottam, aki sikeres olimpiai sportoló volt, meg is nősült, gyermeke is született, vagyis a férfi szerepkörbe be tudott illeszkedni, mégis egy másik életet választott.

Nem tudhatom, mi játszódik le az ilyen emberek lelkében, de nem hiszem, hogy valamiféle kósza ötletből váltanának nemet, mert a médiában ezt nyomják, vagy mert az ismerősök ovis csemetéi lelkesen ajánlgatják. Valószínű, hogy a helyes nemi szerepek elsajátítása ütközik problémákba. A nemi szerepmintákat az ember öntudatlanul sajátítja el, és mint sok mindenben, ebben is a gyerekkornak van meghatározó jelentősége. Férfiatlan férfiként élni sem lehet egy diadalmenet. Az érintett dönthet úgy, hogy egész életében boldogtalanul fog szenvedni a saját bőrében, és mások erkölcsi elvárásai szerint, lábujjhegyen fog élni. A másik lehetőség, hogy a saját útját járja, amelynek szintén megvannak a buktatói, de legalább ő jól érzi magát a saját bőrében.

Andersen ezt a másik utat választotta, és a La zarzamora klipjében például az átalakulás szerintem teljesen meggyőző. Azt is a javára írom, hogy egynémely magyar celebbel ellentétben nem beszólongatásokkal, villantásokkal szerezte meg az ismertséget, hanem a hírnévért cserébe próbált tényleges teljesítményt nyújtani a nagyérdeműnek táncosként, énekesként és színészként is. Biztos van olyan átalakulás, amelyre jómagam is a vizuális élmény hatására azt mondanám, teljesen felesleges volt, de senki jogát nem vonom kétségbe ahhoz, hogy a maga módján boldog legyen, ha ezzel nem sért semmilyen emberi törvényt.

Bár hamarosan érkezik az Amanda Learről szóló poszt is, a Könnyűzenei panoráma a popzene, és nem a szexualitás sokféleségét fogja reprezentálni a jövőben is.

gigabursch 2023.10.19. 20:08:40

@Field64:
OFF
Az, hogy valaki gyerekként "elveszíti" a talajt érzelmileg és ilyen zsákutcába kerül, az szerintem a prevenció hiányát mutatja/igazolja, illetve azt, hogy nyomokban sem érti meg még a lélekgyógyászat az idevonatkozó preventív eljárások kidolgozásának szükségességét.
Messzire vezető kérdéskör s 'köszönhetően' a politika és a mögötte lévő aljas lobby tevékenységének, sajnos nem a tévút gyógyítása, hanem a - szerintem másképp nem definiálható - tönkretétel van csak felszínen.

Bocs, nem kívánom szétoffolni a blogokat

ON

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2023.10.19. 20:40:55

@gigabursch:

Nem vagyok a téma szakértője, nem tudom, adott esetben a hibás géneknek mi a szerepük ebben.
Én döntő jelentőségűnek tartom a gyermekkort, a normális családi és iskolai hátteret, ahol a gyerek a megfelelő szerepmintákat rendszeresen látja, és öntudatlanul át is veszi.

Nem is kell csonka család ahhoz, hogy a kockázati tényező jelentőssé váljon. Egy olyan családban, ahol nagyobb a nők aránya, és a családapa nem tud/nem akar elegendő időt fordítani (fiú)gyermekére (sokat van távol a munkája miatt stb.), nagyobb a veszélye annak, hogy a nemi szerepminták rögzülésében problémák lépnek fel. Egyes családokban divat, hogy a kisfiút a kislány kinőtt ruháiba öltöztetik, mert az olyan jópofa és még pénztakarékos is. A csonka családokban nem ritka, hogy az elhagyott anya a férje miatti gyűlöletét az egész férfiúi nemre kiterjeszti, beleértve saját fiát is, aki jelenlétével örökösen a „gazember” édesapára emlékeztet.

És hát, ugye, a régi nóta, hogy az oktatási rendszerben jó ideje elsöprő a női nem aránya. Mindebből persze nem következik, hogy minden fiú szexuális identitása tévútra megy, de az matematikai alapon is kijelenthető, hogy a kockázati tényezők halmozódása növeli a valószínűséget. Tízezerből egy az matematikailag nem rossz arány, de annak az egynek talán maga a pokol, mert másként szocializálódik, mint ahogyan azt elvárják tőle. A helyzetet súlyosbíthatja, hogy a többség úgy tekint az ilyesmire, mint a gyerek- és kamaszkor egyik lehetséges velejárójára, amit a fiúgyermek úgy tud maga mögött hagyni, ha permanensen és egységesen gúnyolják „lányos” viselkedése miatt.

Valóban összetett probléma ez, és mint mindenben, itt is fontos a prevenció, ahogy magad is írod. Mindazonáltal nem tudom elítélni azokat, akik ki akarnak lépni az örökös megvetés és boldogtalanság mókuskerekéből, hogy megnyugvást és talán még boldogságot is találjanak létük gyorsan elröppenő idejére.

Terézágyú 2023.10.24. 18:06:07

Nem hiszem, hogy itt bármiféle prevenció, illetve "direkt erre irányuló nevelés" hatásos lenne.
El kell fogadni, hogy ma léteznek transzszexuálisok.
Meg diszlexiások.
Meg laktózérzékenyek.
Meg eperallergiások.

Vagyis pontosabban mindig is léteztek ilyenek - szvsz nem is kevesebben, mint ma.
Csak a diszlexiásokat úgy hívták, hogy "tompaagyú"-ak.
A laktózérzékenyeseket úgy, hogy "olyan gyenge a gyomra, hogy egy kis főzeléktől is összefossa magát"...
stb. stb.

Ma meg változik ezeknek a megitélése.
süti beállítások módosítása