Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

MovieCops

ÓVAKODJ A TÖRPÉTŐL!

2023. november 20. 10:40 - Field64

Merénylet a pápa ellen sok nevetéssel

Fergie: Miért akarta megölni magát?
Gloria: Ki?
Tony: Hát a sebhelyes.
Gloria: Nem tudom. De az a gyanúm, hogy a cigaretta miatt.
Tony: Egy cigarettát akart?
Gloria: Nem, az egész dobozt akarta.
Fergie: A kis mohó…
Gloria: És az albínó is azt akarhatta.
Fergie: Így aztán megölte a sebhelyest, hogy megszerezze a dobozt.
Gloria: Igen! És ő végezhetett Scottie-val is!
Tony: Scottie?
Fergie: Hát az meg ki?
Tony: Nézze, Gloria! Tudom, hogy ma keresztülment valamin. Hacsak képzeletben is. De most le kell szállítanom a földre. Be kell látnia, milyen képtelenség ez. Sehol nincsen hullánk, se erőszak nyoma. A gyanúsítottjaink albínók és nagy dohányosok…
Gloria: Várjon csak, megvan! Az albínó a törpének dolgozik!

Az Óvakodj a törpétől! a hetvenes évek egyik legsikeresebb és legjobb vígjátéka, amelyet Alfred Hitchcock klasszikus filmjei ihlettek. Colin Higgins forgatókönyvíró korábban szép sikert ért el a szintén Hitchcock-stílusú Száguldás gyilkosságokkal (1976) című filmmel. Új forgatókönyvét mérsékelt áron ajánlotta fel a Paramountnak, cserébe azért, hogy ezúttal ő legyen a rendező is. A fontosabb szerepeket Goldie Hawn, Chevy Chase, Burgess Meredith, Dudley Moore, Rachel Roberts és Brian Dennehy játszotta. A Golden Globe-ra és Oscarra is jelölt filmdalt Barry Manilow énekelte. Az Óvakodj a törpétől! tetszett a kritikusoknak és a közönségnek, ennek köszönhetően Goldie Hawn és Chevy Chase a Hárman a slamasztikában (1980) című vígjátékban is együtt szerepelt. 

foulplay01.jpg

A CSELEKMÉNY

San Franciscóban vagyunk. Thorncrest érsek alighogy hazatér, feltesz egy lemezt, melyen Albert Sullivan és W. S. Gilbert zeneműve, A mikádó muzsikája hallható. Kinyitja a szekrényajtót, melynek tükrében saját hasonmását pillantja meg. Gyorsan megfordul, de megszólalni már nincs ideje, mert egy kés áll a mellkasába. Közben valahol egy bulin Gloria Mundyt, a bájos és szingli könyvtároslányt a barátnője megdorgálja, mondván, hogy nyitottabbnak kellene lennie a kalandokra, az életre, az új kapcsolatokra. Gloria hajlik arra, hogy megfogadja a tanácsot, és a partin ki is néz magának egy rokonszenves fiatalembert. A Tony nevű srác azonban kétbalkezesnek bizonyul, ezért Gloria otthagyja a bulit, és kocsijával elindul hazafelé. Az országúton – engedve a kalandvágynak – felvesz egy autóstoppost, a megnyerő külsejű Scottie-t. A férfi moziba hívja a lányt, aki elfogadja a meghívást. Újdonsült lovagja arra is megkéri, hogy tegyen el neki egy doboz cigarettát, mert így szeretné csökkenteni napi cigiadagját. Az izgalmas film vetítésére Scottie késve és legyengülten érkezik. A sötétben Gloria nem veszi észre, hogy a férfi megsebesült és vérzik. Mielőtt Scottie meghalna, figyelmezteti a lányt: „Óvakodjon a törpétől!” A lány csak ekkor veszi észre, hogy mi történt. Felsikolt, de vele együtt sikítozik a nézőtér is, mert a vetítővásznon is épp rémisztő események történnek.

foulplay02.jpg

A könyvtáros lány és a nyomozó (Goldie Hawn és Chevy Chase)

foulplay03.jpg

A harcművészetek mesterei (Burgess Meredith és Rachel Roberts)

Gloria segítséget kér a mozi igazgatójától. A vetítést megállítják, a világítást felkapcsolják, és ekkor jön a meglepetés: sehol nincs semmilyen hulla. Gloria hiába bizonygatja az igazát, a jegyszedő határozottan állítja, hogy egyedül ment be a nézőtérre. Hazafelé menet egy autós megpróbálja elgázolni. Gloria otthon elmeséli a történteket idős szomszédjának, a vagány Mr. Hennessynek, aki megígéri, hogy vigyázni fog rá. Másnap záráskor a könyvtárban Gloriát megtámadja egy albínó férfi. A lány bemenekül egy klubba, ahol megismerkedik a szexre vágyó Stanley-vel. Új barátja felviszi magához, és hozzákezd a szerelmi együttlét előkészítéséhez, miközben Gloria az ablakból figyeli, mit csinál az albínó. Miután támadója egy kocsiba ülve távozik, Gloria rájön, hogy Stanley mit is akar valójában, és méltatlankodva távozik. Otthon egy sebhelyes arcú férfi támad rá, aki azt a cigarettásdobozt követeli, amelyet Scottie bízott rá a kocsiban. Gloria hasba szúrja a férfit egy kötőtűvel, ám miközben a rendőrségre telefonál, a halottnak hitt férfi újra rátámad. Ekkor a konyhaablakban megjelenik az albínó, és kést dob a sebhelyes arcú mellkasába. Mire kiér a rendőrség, ennek a hullának is nyoma vész. A lány vallomását a rokonszenves, de kétbalkezesként megismert Tony veszi fel, aki valójában rendőrfelügyelő…

foulplay04.jpg

Colin Higgins (1941–1988)

A RENDEZŐ

Colin Higgins ausztrál származású amerikai forgatókönyvíró, rendező, színész és producer 1941. július 28-án az akkor még francia gyarmatnak számító Új-Kaledónia fővárosában, Nouméában született. Édesanyja az ausztrál Joy Kelly volt, édesapja az amerikai John Edward Higgins. A házaspárnak hat fia született, közülük az egyik idősebb fivér, John Higgins vált még ismertté mint színész. Colin tizenhat éves koráig Sydney-ben élt, majd az Egyesült Államokba költözött, a kaliforniai Redwood Citybe. Egy évig járt a Stanford Egyetemre, ám abbahagyta, mert annyira megszállottja lett a színháznak. Színészi ábrándjait idővel mégis kénytelen volt feladni, pedig álmai megvalósítása érdekében New Yorkba költözött, és a legendás színészképzőben, az Actors Studióban is megfordult. Bevonult katonának, és az NSZK-ba vezényelték. 1965-ben leszerelt, de még hat hónapot Európában maradt. Hazatérése után újra a Stanford hallgatója lett, írásművészetet tanult, és kisebb színészi megbízatásokból tartotta fenn magát. Once Around the Quad címmel írt egy darabot, amelyet a Stanfordon azt követően mutattak be, hogy elhagyta az intézményt. Az egyetem után tengerészként vállalt munkát, mert látni akarta a Keletet. Az 1967-es montréali világkiállítás hatására kezdett komolyabban érdeklődni a film iránt, és forgatókönyvírói tanulmányokat folytatott.

foulplay05.jpg

A belevaló titkárnők a Kilenctől ötig (1980) című vígjátékban (balról jobbra: Lily Tomlin, Dolly Parton és Jane Fonda)

Higgins az egyik munkáltatójánál találkozott Ed Lewis producerrel. Megmutatta neki kedvenc írása, a Harold és Maude szkriptjét, melyet Lewis a Paramount egyik fejese, Robert Evans figyelmébe ajánlott. Evansnek tetszett a filmötlet, sőt még tesztet is készíttetett Higginsszel, hogy alkalmas-e a rendezésre is. Az eredmény nem volt igazán meggyőző, ezért Hal Ashby kapta a munkát. Ashby és Higgins remekül együttműködött, a film az első körben mégsem volt sikeres, csak később vált kultikussá. Európában Colin két legendás színházi szakemberrel, a francia Jean-Louis Barrault-val és a brit Peter Brookkal dolgozott különféle színdarabokon. Forgatókönyvet írt Az ördög lánya (1972) című tévéfilmhez, és ezt követően rendeltek tőle egy Hitchcock-stílusú thrillert. Így született meg a Száguldás gyilkosságokkal (1976, Arthur Hiller), melyről Higgins később azt nyilatkozta, hogy ha rábízták volna a rendezést, kevésbé lett volna hűséges a saját forgatókönyvéhez. Az Óvakodj a törpétől! után egy újabb krimivígjátékot tervezett The Man Who Lost Tuesday címmel, amikor felkérték, hogy írjon át egy forgatókönyvet, és rendezze is meg belőle filmet. Ez volt a Kilenctől ötig (1980), a nyolcvanas évek egyik legsikeresebb filmje. Tízmillió dollárból forgatták, és több mint százmilliót hozott a konyhára. Ötlete Jane Fondától származott, aki először egy drámát képzelt el, amelyben ő, Lily Tomlin és a countrycsillag, Dolly Parton játsszák a főszerepeket.

foulplay06_1.jpg

A szilikonmellek őshazájában a countrycsillag, Dolly Parton természetes keblekkel büszkélkedhet, de ennél többet sosem volt hajlandó megmutatni magából, pedig a gigászi mellek nagy rajongója, Russ Meyer is lelkesen vetkőztette volna (A legjobb bordélyház Texasban, 1982)

Menet közben úgy döntöttek, hogy inkább vígjátékot forgatnak a főnökük ellen fellázadó titkárnőkről. Higginsre hárult a feladat, hogy Patricia Resnick eredeti forgatókönyvét úgy írja át, hogy mindhárom színésznő fajsúlyos szerepet kapjon. Colin kicsit tartott a közös munkától, de utólag elismerte, hogy élvezet volt együtt dolgozni a hölgyekkel. A film sikerét fokozta a Dolly Parton által előadott főcímdal is. Higgins beugróként vállalta a sikeres színpadi mű alapján forgatott A legjobb bordélyház Texasban (1982) című filmet is, amelyben ismét Dolly Partont rendezhette. A férfi főszerepet Burt Reynolds kapta (gázsija kétmillió dollárral volt több, mint Dollyé), aki átírásokat kért, mivel bizonyítani akarta az énektudását. A hazai filmbarátok körében elterjedt hiedelemmel szemben a film kereskedelmileg nem volt bukás (büdzséje kb. kétszeresét termelte meg), ellenben a főszereplők valóban nem szerették, és a kritikái sem voltak túl lelkesek. Higgins szeretett volna még egy filmet forgatni Washington Girls címmel Fondával, Tomlinnal és Partonnal, ám ez már nem valósult meg. Utolsó filmes munkája egy kétrészes tévéfilm volt, a Találd meg önmagad (1987), melyben íróként és producerként vett részt. Higgins nyíltan vállalta homoszexualitását. AIDS-szel kapcsolatos betegségben hunyt el 1988. augusztus 5-én Beverly Hills-i otthonában. Még 1986-ban alapítványt hozott létre a meleg és transznemű fiatalok támogatására.   

foulplay07.jpg

A sebhelyes arcú gyilkossági kísérlete Gloria ellen a Gyilkosság telefonhívásra (1953) című filmet idézi (Goldie Hawn és Don Calfa) 

ÍGY KÉSZÜLT A FILM

A Hitchcock-hatás

Colin Higgins rajongott Hitchcock filmjeiért, amire remek példa a Száguldás gyilkosságokkal, amely a Londoni randevú (1938) variációjaként is felfogható, és a Mester kedvenc alaphelyzetére épül: az átlagember egy bűnügybe keveredik, melynek során nemcsak életveszélybe kerül, hanem egy szépasszony szerelmét is elnyeri. Hitchcock hatása mutatható ki az Óvakodj a törpétől! esetében is. Ezúttal is megvan a bűnügybe keveredő gyanútlan kisember, most éppen egy nő, Gloria Mundy, aki mellesleg éppúgy szőke, mint Hitchcock számos híres hősnője. Az a jelenet, amikor Gloriát megtámadja otthonában a sebhelyes arcú, és meg akarja fojtani, miközben telefonál, a Gyilkosság telefonhívásra (1953) című Hitchcock-krimit idézi: abban a hősnő egy ollót, emitt Gloria pedig egy kötőtűt döf a támadójába. Az egyik legnépszerűbb Hitchcock-műből, a Forgószélből (1946) származik az ún. MacGuffin, amely általában egy olyan tárgyat jelent, amely fontos a cselekmény szempontjából, de idővel jelentéktelenné válik. Ez a tárgy a Mesternél a borospincében őrzött urántároló, Higgins alkotásában pedig a cigarettásdobozban elrejtett mikrofilm. Hitchcock máskor is élt a MacGuffin eszközével: gondoljunk csak a Psycho (1960) bonyodalmait elindító lopott pénzre, amelynek semmi köze a tényleges cselekményhez. A Szakadt függönyben (1966) MacGuffin lett volna az Armstrong professzor által megszerzett titkos képlet, amelyet keserű tapasztalatai miatt a főhős végül eldobna, ám a filmügyi illetékesek tiltakozása miatt ezt az ötletet elvetették. (Roman Polański viszont felhasználta az Őrület című 1988-as filmjében, amelyben sokat merített Hitchcock eszköztárából, a Szakadt függönyből is.) A Szédülés (1958) hatása a helyszínválasztásban (San Francisco) és a hasonmásmotívumban (az érsek és ikertestvére) érhető tetten. A férfi, aki túl sokat tudott (1934, 1956) csúcsjelenete ihlette Higgins opuszának színházi jelenetét. A svéd filmforgalmazók ráerősítettek a Hitchcock-hatásra, náluk ugyanis az opusz A lány, aki túl sokat tudott (Tjejen som visste för mycket) címmel szerepelt a mozik műsorán.

foulplay08_1.jpg

Gloria szökni próbál (Goldie Hawn)

A szereposztás

Higgins elmondása szerint azt szerette a legjobban Hitchcockban, hogy egyazon filmben tudta megijeszteni és megnevettetni a közönséget. Ő is ennek szellemében írta a forgatókönyvet, melynek Killing Lydia (Megölni Lydiát) volt az eredeti címe, amely erre változott: The Man in the Dark (A férfi a sötétben). Higgins már írás közben is Goldie Hawnra gondolt mint lehetséges főszereplőre. A színésznőt Hal Ashbyn keresztül ismerte meg. A Gloria Mundy név utalás a latin „Sic transit gloria mundi” (Így múlik el a világ dicsősége) kifejezésre. Ez a mondat 1963-ig a pápa koronázási szertartásának része volt, s a film a pápa elleni merényletkísérletről szól. Ez teljesen egyértelműen csak a történet utolsó harmadában derül ki, de ezt megelőzően időnként hírt hallunk a pápai látogatás fejleményeiről, ami előkészíti ezt a cselekményfordulatot. Amikor a Paramount jóvoltából nagy sikert aratott a Száguldás gyilkosságokkal, Higgins előnyös javaslattal kereste fel a céget. Az átlagosnál szerényebb összegért felajánlotta számukra az Óvakodj a törpétől! forgatókönyvét (az eredeti angol cím: Foul Play, amely gaztettet és csalást egyaránt jelent), cserébe a rendezés lehetőségét kérte. Megpendítette azt is, hogy a szereposztással kapcsolatban nincsenek előzetes kikötései.

foulplay08.jpg

Happy end a színházban (Chevy Chase és Goldie Hawn)

Az üzlet létrejött, és a Paramount közölte, hogy a maga részéről Farrah Fawcett szerepeltetését tartja kívánatosnak. A szőke szépség már évek óta jelen volt a szakmában, de csak az 1976-ban indult tévésorozat, a Charlie angyalai sikere nyomán láttak fantáziát a sztárolásában. Az Óvakodj a törpétől! előkészítése idején Fawcett épp jogi vitában állt a tévésorozat producereivel, ezért mást választottak helyette, mégpedig a szintén szőke Goldie Hawnt. Állítólag a sorozat producerei kilátásba helyezték, hogy kártérítési pert indítanak mindenki ellen, aki alkalmazni merészelné Farrah-t, mert szerződése a sorozatból való távozása ellenére is érvényben volt. Higgins mindazonáltal kész lett volna Fawcett-tel leforgatni a filmet, találkozott is vele, ennek ellenére nem bánta, hogy az események alakulása miatt végül az eredeti jelöltje, Goldie Hawn lett a befutó. (Fawcett egyébként vállalt egy cameót a bulijelenetben.) Goldie már első komolyabb filmes szerepéért, A kaktusz virága (1969) című vígjátékért Oscar-díjat kapott, és a Sugarlandi hajtóvadászat (1974) című Spielberg-filmmel bebizonyította, hogy a drámai műfajban is megállja a helyét. Tony szerepét Higgins Harrison Fordnak ajánlotta fel, aki szintén nem volt ismeretlen a szakmában, de főszerepet még nem játszott. Ford azonban nemet mondott, mert már felkérték a Csillagok háborúja (1977) egyik fontos szerepére, és abban több fantáziát látott. A jelöltek között volt Steve Martin is, ám a szerződést Chevy Chase írhatta alá, aki tévéshow-jának köszönhetően országszerte nagy népszerűségnek örvendett. Kettőse Goldie Hawnnal oly nagy sikert aratott, hogy a Hárman a slamasztikában (1980) című vígjátékban újra összehozták őket.

foulplay10_1.jpg

Stella (Marilyn Sokol) jó tanácsokkal és hasznos segédeszközökkel látja el Gloriát (Goldie Hawn)

Stanley Tibbets szerepét Higgins kifejezetten Tim Conwaynek írta, ám a komikus szerepekben befutott színész nem fogadta el. Ekkor a brit Dudley Moore-nak ajánlotta fel, akinek ez volt az első amerikai filmszerepe, amely meghozta számára a hollywoodi áttörést. Ebben a szerepben látta meg őt Blake Edwards, és szerződtette a Bombanő (1980) című nagy sikerű filmjéhez. Érdekesség, hogy a Higginsnél karmestert alakító Moore karmestert játszott a Maradok hűtlen híve (1984) című filmben is. A Mr. Hennessyt megszemélyesítő idős karakterszínész, Burgess Meredith akkoriban épp újra reflektorfénybe került. Egymás után kétszer jelölték Golden Globe-ra mint legjobb mellékszereplőt: 1976-ban A sáska napjáért, 1977-ben a Rockyért. Dudley Moore-hoz hasonlóan Angliából érkezett a Gerdát megszemélyesítő Rachel Roberts, aki korábban az angol új hullám, a free cinema olyan alapműveiben játszott, mint a Szombat este és vasárnap reggel (1961) és az Egy ember ára (1963). Részese volt a Gyilkosság az Orient expresszen (1974) sztárparádéjának, és ő volt a főszereplő a Piknik a Függő Sziklánál (1977) című ausztrál filmben, Peter Weir első nagy sikerében. Magánéleti problémái miatt 1980-ban öngyilkos lett. A Fergie-t alakító Brian Dennehy annak ellenére is az amerikai filmipar egyik legrokonszenvesebb karakterszínésze volt, hogy többször alakított korrupt, aljas figurákat. Emlékezetes sikere volt a Trükkös halál című krimi mindkét része, és meglepetésnek mondható filmográfiájában Peter Greenaway drámája, Az építész hasa (1987). Gloria barátnőjét, a vagány, de kissé lökött Stellát Marilyn Sokol alakította, aki főleg vígjátékokban játszott: a Zenebolondokban (1980) nyújtott alakításáért Arany Málnára jelölték.    

foulplay11.jpg

„Óvakodjon a törpétől!” – ezek Scottie utolsó szavai Gloriához a moziban (Bruce Solomon és Goldie Hawn)

Forgatási helyszínek

Az Óvakodj a törpétől! forgatása 1977 októberében kezdődött. A stáb a cselekménynek megfelelően San Franciscóban forgatott, de voltak más helyszínek is. Nézzünk néhányat a fontosabbak közül! Gloria otthona a San Franciscó-i Telegraph Hillen, a Vallejo Street 430. alatt található. A főcím alatt a hősnő a Muir Beach országútján hajt végig. Amikor a Conzelman Roadon vezet, a háttérben látszik a Golden Gate híd. Scottie-t az Andrew Smith Hallidie Plazánál teszi ki a kocsijából. A könyvtár épülete valójában a Sarah B. Cooper School (2245 Jones Street) volt, amelyet azóta lebontottak. Gloria és Stella ebédidőben a Golden Gate National Recreation Area parkban beszélget. Miután a hősnőt megtámadja az albínó, kimenekül a könyvtárból, és végigszalad a Fresno Streeten. A Stanley otthonáig vezető utat a Kearny Streeten teszik meg. Az alkalmi páros második találkozásának helyszínéül szolgáló Vénusz masszázsszalon pontos címe: Pawtrero Hill Bathhouse & Feed Co. LTD – 199 Mississippi Street, Potrero Hill, San Francisco, California, USA. A War Memorial operaházban játszódik az utolsó jelenet a pápával. Ugyanakkor az operaház előcsarnoka, ahová Őszentsége megérkezik, a San Franciscó-i városháza épületében volt. Az operaházi jelenet forgatása egyébként három napot vett igénybe a színházi szezon kellős közepén. A partijelenetet nem San Franciscó-ban, hanem Belvedere-ben forgatták. A Los Angeles-i Nuart Theatre-ben játszódott a mozijelenet. A filmszínház a Killers Walk among Us (A gyilkosok köztünk járnak) és a This Gun is Mine (Ez a fegyver az enyém) című filmeket hirdeti. Ilyen című filmek azonban nem léteznek. A mozi előtt látható viszont a This Gun is Mine plakátja, melynek grafikája és szereplői (Alan Ladd és Phyllis Calvert) a Randevú a veszéllyel (Appointment with Danger, 1950) című filmmel egyeznek meg.  Gloria valójában Frank Tuttle A merénylet (This Gun for Hire, 1942) című filmjét nézi épp. Sausalito városában volt az a lakóhajó, ahol Tony élt. Luigi pizzériája a Laguna Street 601. alatt épült díszlet volt. A környékbeliek állítólag nem tudták, hogy csak díszletként építették, és naponta jöttek megnézni, hogy mikor nyit ki végre.

foulplay10.jpg

Stanley (Dudley Moore) megteszi az előkészületeket a remélt szerelmi együttléthez 

A zene

A film zenéjét Charles Fox komponálta, aki a Killing Me Softly with His Song című 1972-es dallal írta be a nevét a könnyűzene történetébe (társszerzők: Norman Gimbel és Lori Lieberman). Az elmúlt bő öt évtizedben többen is elénekelték a Grammy-díjas szerzeményt, a legnagyobb sikert Roberta Flack 1973-as és a The Fugees 1997-es verziója érte el. Nagy sikert ért el a Higgins filmjéhez írt betétdala, a Ready to Take a Chance Again is, amelyhez szintén Norman Gimbel írt szöveget. A Barry Manilow által előadott dalt Golden Globe-ra és Oscarra is jelölték, de mindkét díjat a Donna Summer nevével fémjelzett Last Dance nyerte a Végre péntek van! (1978) című filmből. Az Óvakodj a törpétől! klubjelenetében elhangzik Manilow akkoriban aktuális slágere, a diszkó műfaj örökzöldjének számító Copacabana, amelyet később a műfaj nagyasszonya (vagy nagyférfija?), Amanda Lear is műsorára tűzött. A filmben elhangzik még Carole King 1971-es örökzöldje, az I Feel the Earth Move is. A klubban Gloria Mundy megismerkedik Stanley-vel, és felmegy vele a férfi lakására. A lány csupán ideiglenes menedéket akar az albínó elől, Stanley viszont könnyű kis kalandot remél. A hangulatteremtés érdekében felteszi a The Bee Gees Stayin’ Alive című slágerét a Szombat esti láz (1977) című filmből, és vetkőzőszámot mutat be John Travoltát parodizálva. (A Bee Gees-dalt két év múlva az Airplane! (1980) című filmben is paródiához használták fel.) Az Óvakodj a törpétől! visszatérő zenei motívuma Arthur Sullivan és W. S. Gilbert operettje, A mikádó egyes részletei. (Egyes vélemények szerint inkább opera, mint operett.) Először a nyitójelenetben hangzik fel, amikor Thorncrest érsek elindítja lemezfelvételről. A film utolsó harmadában erre épül az üldözési jelenet zenéje. A színházi jelenetben magából az előadásból is látunk-hallunk részleteket a New York-i Opera kórusa és zenekara jóvoltából. Itt említsük meg, hogy amikor közelképen mutatják a karmestert (Dudley Moore), a fejétől balra Colin Higgins ül a sor szélén.

foulplay13.jpg

A mikádó előadása közben XIII. Pius pápa (Cyril Magnin) mit sem sejt a készülődő merényletről 

A fogadtatás

A filmet 1978. július 14-én mutatták be az amerikai mozik. A premierhez időzítve megjelent a könyvváltozat is, amelyet Higgins forgatókönyve alapján James Cass Rogers írt. A kiadványt a film képeiből összeállított nyolcoldalas fotómelléklet gazdagította. A film kritikái alapvetően kedvezőek voltak, a kritikusok „kellemes szórakozás”-nak minősítették, ámbár egyesek szóvá tették, hogy a különböző stíluselemek olykor nem szerencsésen keverednek. Az ötmillió dollárból forgatott opusz negyvenötmilliót termelt, és bekerült a szezon kereskedelmileg legsikeresebb tíz filmje közé. Hét kategóriában jelölték Golden Globe-ra: legjobb film (musical vagy vígjáték), legjobb forgatókönyv (Colin Higgins), legjobb filmdal (Charles Fox – Norman Gimbel), legjobb női főszereplő (Goldie Hawn), legjobb férfi főszereplő (Chevy Chase), legjobb férfi mellékszereplő (Dudley Moore), legjobb debütáló férfi színész (Chevy Chase). Egyik kategóriában sem győzött, vagyis pontosan ugyanolyan eredménytelen volt, mint a Nem félünk a farkastól (1966) és A keresztapa III. (1990), melyek szintén nem kaptak egy díjat sem a hét Golden Globe-jelölésükből. Az Oscar bizonyos értelemben már nem volt ekkora pofára esés, mert már csak a filmdal volt esélyes, ám ott sem győzött. A filmet 1981. május 13-án mutatta be az egyik amerikai tévécsatorna, de a vetítést leállították, amint megérkezett a hír a II. János Pál pápa ellen elkövetett valódi merényletről. A történetben szereplő XIII. Pius pápa kitalált személy, Pius néven ugyanis csak tizenkét egyházfő ült a vatikáni trónon. A szerepet San Francisco protokollfőnöke, Cyril Magnin alakította. Kuriózumként említsük meg azt is, hogy az Óvakodj a törpétől! premierje idején még VI. Pál ült a trónon, aki 1978. augusztus 6-án hunyt el. A helyére I. János Pál lépett, akit augusztus 26-án választottak meg, szeptember 3-án iktatták be, és szeptember 28-án halt meg. Halálát mindmáig rejtély övezi, egyes vélemények szerint összeesküvés áldozata lett. Utódját, a lengyel származású II. János Pált október 16-án választották meg, és az egyháztörténelem egyik legnépszerűbb pápája volt.    

foulplay14.jpg

Nemcsak a törpétől, hanem az albinótól (William Frankfather) is tanácsos óvakodni 

Az Óvakodj a törpétől! az 1978. november 22. és 29. között tartott londoni filmvásáron került a magyar Filmátvételi Bizottság elé. A filmet a Cinema International Corporation egy harmincezer dolláros filmcsomagban árusította, melybe beletartozott az Édenkert a sikátorban, a Jóbarátok, A párbajhősök és az Újra szól a hatlövetű is, de a cég lehetőséget biztosított egyedi vásárlásra is. A Mokép a First Love című filmet is meg akarta kapni a csomaggal, ám a 34 500-ra felemelt árral szemben csak 25 ezer dollárt ajánlott. A Cinema International Corporation képviselője kijelentette, hogy nincs lehetőség árengedményre, és megjegyezte azt is, hogy sokkal könnyebb a dolga a többi szocialista országgal, mert azok kevésbé akadékoskodnak az ár miatt. Feltehetően egyedi vásárlások történtek, mert például A párbajhősök és a First Love végül nem jutott el a magyar mozikba. Ugyanezen a filmvásáron született megállapodás a Konvoj és a Gengszterek sofőrje bemutatásáról, a Grease (Pomádé) és A vad banda című filmeket azonban a magyar fél elutasította. Az Óvakodj a törpétől! 1981. május 7-én került a magyar mozik műsorára. A magyar szöveget Kálmán Éva írta, a szinkront Zákányi Balázs rendezte. A fontosabb hangok: Kovács Nóra (Goldie Hawn), Benkő Péter (Chevy Chase), Csákányi László (Burgess Meredith), Pásztor Erzsi (Rachel Roberts), Maros Gábor (Dudley Moore), Rátonyi Hajni (Marilyn Sokol), Csurka László (Brian Dennehy). 1987. december 31-én az MTV2 is bemutatta a filmet. Az alap ismét Kálmán Éva fordítása volt, a rendező megint Zákányi Balázs, és a hangok egy része is megegyezik. Számomra ismeretlen okokból azonban néhány szereplő esetében változtattak: Chevy Chase Rátóti Zoltán, Dudley Moore Szerednyey Béla, Marilyn Sokol pedig Zsolnai Júlia hangján szólalt meg. A harmadik szinkront a TV2 rendelte, és Vági Tibor rendezte. A hangok: Hámori Eszter (Goldie H.), Lux Ádám (Chevy Ch.), Dobránszky Zoltán (Burgess M.), Győry Franciska (Rachel R.), Háda János (Dudley M.), Ősi Ildikó (Marilyn S.) és Németh Gábor (Brian D.).

foulplay15.jpg

A mozifilmmel ellentétben a tévésorozat kínos kudarcnak bizonyult

A TÉVÉSOROZAT

A sikert látván a mozifilm egyik producere, Thomas L. Miller úgy ítélte meg, hogy a témát érdemes lenne a televízió részére is feldolgozni. Az ABC tévétársaság valósította meg a projektet, Magyarországon javarészt ismeretlen forgatókönyvírók és rendezők bevonásával. Charles Fox írt zenét az egyik epizód számára. Megtartották San Franciscót mint helyszínt és a fontosabb szereplőket is, Gloria családneve azonban Mundy helyett Munday lett, Tony Carlson neve pedig Tucker Pendletonra változott. A női főszerepet Deborah Raffin, a férfit Barry Bostwick játszotta. A szériából tíz részt forgattak le. Az első epizód, a The Big Bang (A nagy bumm) 1981. január 26-án került adásba. Ezt követte február 2-án a Sins of the Father (Az atya bűnei), február 16-án a Double Play (Kettős játék), február 23-án a Play It Again, Tuck (Játszd újra, Tuck), végül féléves szünet után a Hit and Run (Üsd és fuss). Az utolsó öt részt a kedvezőtlen fogadtatás miatt nem mutatták be. Az új évezredben szóba került, hogy mivel Goldie Hawn lánya, Kate Hudson és Matthew McConaughey sikeres párost alkotnak, elkészítik velük az Óvakodj a törpétől! remake-jét is, de jelen sorok írásáig ez a projekt nem valósult meg.  

foulplay16.jpg

A törpe benyomul Gloria otthonába (Billy Barty és Goldie Hawn)

ÍGY LÁTTÁK ŐK

„Colin Higgins rendezőnek nincs egyetlen eredeti gondolata sem, viszont igen tehetségesen és színvonalasan másol. Ráadásul minőségi hozott anyagból dolgozik. Filmjének első fele ügyes Hitchcock-reminiszcencia, a Sir Alfred kitalálta klasszikus szabályok szerint. A hősnő, teljesen véletlenül, titokzatos bűnügybe keveredik, ettől kezdve kínzó bizonytalanság veszi körül; a feszültség néha megnő – ilyenkor többnyire nem történik semmi, majd egy nem várt pillanatban mégiscsak... félidőtájt a rendező műfajt vált, s olyasfajta üldözéses blődlibe csap át, amilyet Bogdanovich Mi van dokijában kacaghattunk végig. Ez sem olyan jó persze, mint az eredeti, de tagadhatatlanul ügyes másolat.”

(Báron György: „Óvakodj a törpétől!”. In: Filmvilág 1981/5, 44–45. o.)

foulplay17.jpg

Fergie és Tony nyomoznak (Brian Dennehy és Chevy Chase)

„Mozijaink szerelmes krimikomédiaként reklámozzák Colin Higgins író első rendezői kísérletének termékét, igen találóan. Ebből a filmből szinte »minden jóban« részesül valamicskét az önfeledt szórakozásért, kikapcsolódásért moziba járó nagyközönség: a hétköznapok egyformaságából kizökkentő különös, hátborzongató, sőt olykor irtóztató, máskor meg szelíd, érzelmes vagy sikamlósabb izgalomban, kalandban, nem utolsósorban folyamatos nevettetésben. Mindezt, bár visszafogottan, még megfűszerezgeti a szerző-rendező pár csipetnyi társadalomszatírával is. Könnyű belátni, hogy ennyi igény kielégítéséhez legeslegelőször kitűnő alapötlet és rengeteg további leleménysziporka kell. Higgins, ha kölcsönökért is ment ebből a szempontból a »szomszédba«, különösképpen Hitchcockhoz, a jelek szerint nem szenved az eredetiség hiányától sem. Ezenkívül jó író is, így aztán történetének van meséje, szerkezete, sodrása, s nem vét a dramaturgiai szabályok ellen, mint arra, sajnos, igen sok és szomorú példát láthattunk az utóbbi évtizedekben, némelyik tollat is ragadó rendező hibájából.”

(Babai J.: „Óvakodj a törpétől!”. In: Határőr 1981/21, 13. o.)

foulplay18.jpg

Gloria megint életveszélyben (Rachel Roberts és Goldie Hawn)

„Mesterien kidolgozott film ez az Óvakodj a törpétől, minden van benne, ami az érdeklődést fölkeltheti, a figyelmet lebilincselheti. Van csinos hősnő (Goldie Hawn derűs alakításában), s a csinos hősnő gyakran életveszélyben van; hódolója s megmentője mellesleg nyomozó (Chevy Chase); van bűnszövetkezet, amely ráadásul az Amerikába látogató pápa életére tör; van ügyesen megszerkesztett mese, megannyi ötlettel s közben a feszültséget oldó vidám pillanatokkal, s van szerelem, amely természetesen mindent legyőz.”

(Zay László: „Óvakodj a törpétől”. In: Magyar Nemzet 1981. május 7., 4. o.)

foulplay19.jpg

Óvakodj a törpétől! (Foul Play, 1978) – amerikai bűnügyi vígjáték. A forgatókönyvet írta és a filmet rendezte: Colin Higgins. Operatőr: David M. Walsh. Zene: Charles Fox, Barry Manilow, Carole King és a The Bee Gees. Díszlet: Alfred Sweeney és Robert R. Benton. Vágó: Pembroke J. Herring. Főszereplők: Goldie Hawn (Gloria Mundy), Chevy Chase (Tony Carlson), Burgess Meredith (Mr. Hennessey), Rachel Roberts (Gerda Casswell), Eugene Roche (Thorncrest érsek), Dudley Moore (Stanley Tibbets), Marilyn Sokol (Stella), Brian Dennehy (Fergie), Marc Lawrence (Stiltskin), Billy Barty (J. J. MacKuen), Don Calfa (a sebhelyes arcú), Bruce Solomon (Scott), William Frankfather (az albínó). Magyarországi bemutató: 1981. május 7.

A TILTOTT POSZTOK

Andy Vajda mozgalmas szexuális élete: Érett nők dicsérete (18+)

Pajzán kalandok a középkori Angliában: Canterbury mesék (18+)

Kémkedés és perverziók a hírhedt náci bordélyban: Salon Kitty (18+)

Meztelen női testekkel a férfiak ellen: A romlás démonai (18+)

Amitől fennakadtak Sean Connery szemei: A velencei nő (18+)

Szamurájgyilkosságok és tomboló nemi ösztönök a középkori Japánban: Onibaba (18+)

A leghírhedtebb botrányfilm a szocialista Jugoszláviából: W. R. – Az organizmus misztériuma (18+)

MÉG TÖBB KRIMI!

A bombanő és a hárommilliós ékszerrablás: Gyémánt Lady (18+)

Az út menti motel borzalmas rejtélye: Psycho (18+)

Erőszak, szenvedély, latens homoerotika: Ragyogó napfény / A tehetséges Mr. Ripley (18+)

A huszadik század egyik legkegyetlenebb sorozatgyilkosa: A düsseldorfi vámpír (18+)

A rossz lányok kétszer élnek: Holttest a Temzéből (18+)

A fiatal Alain Delon egy szál pöcsben: Sokkos kezelés (18+)

A kétbalkezes könyvkiadó, a védtelen szépasszony, a piti néger bűnöző és a titkolt titkos ügynök: Száguldás gyilkosságokkal

Ki ölte meg a gyönyörű milliomosnőt a kabinjában?: Halál a Níluson (1978)

A New York-i sorozatgyilkos melegeket tesz hidegre: Portyán (18+)

A meztelen sorozatgyilkos nyomában: Éjféli leszámolás (bővített változat) (18+)

Hamis szemtanú kontra agyafúrt sorozatgyilkos: Hálószobaablak

TEAKBOIS REPERTOÁRJÁBÓL

Gátlásoldás bombanőkkel Tunéziában (18+)

A nők bolondja a diliházban (18+)

Kate, a férfifaló tanárnő (18+)

A riksás, a sztriptíztáncosnő és a boszorkány (18+)

A megállíthatatlan bosszúálló (18+)

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://moviecops.blog.hu/api/trackback/id/tr2518261457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2023.11.21. 12:35:06

Gyerekkorom/unk egyik emlékezetes filmsikere :)

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2023.11.21. 12:36:22

@Terézágyú:

Nemrég néztem meg újra. Én most is remekül szórakoztam, ennek köszönhetően született meg ez a poszt.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2023.11.23. 14:26:04

Azt hiszem talán említettem, hogy anyám kb olyanokat mesélt róla, hogy a fejemben mindig horrorfilmként élt ez a mű, - különösen a törpét találta ijesztőnek - emiatt nagyon sokáig nem néztem meg. Aztán a Nyolcadik utas a halál után tettem vele egy próbát... és így néztünk egymásra a hugommal, hogy anyánk komolyan ettől a filmtől lett rosszul? :D

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2023.11.23. 14:31:12

@scal:

A szülők néha furcsák tudnak lenni. Emlékszem, mint minden kamasz, anno én is hangosan hallgattam könnyűzenét, és anyám nem egyszer jött be hozzám azzal, hogy: „Jaj, fiam vedd már kicsit halkabbra ezt a gyötrelmet!” ABBÁ-t és hasonló popzenéket hallgattam, nem valami zúzós metált... :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.11.24. 19:58:04

Szeretem ezt a filmet. Nagyon cseles a története, jók a figurák, végig kitart a humor.

Az "A kis mohó" kiszólást pedig időnként idézzük. Ez kivételesen csak egy tökéletes fordítás, az angol "Kinda greedy" is ezt jelenti.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2023.11.24. 21:46:34

@Androsz:

Teljesen egyetértek veled. A történet hol izgalmas, hol vicces, de végig szórakoztató.

A két főszereplőtől a Hárman a slamasztikában is nagyon jó.
süti beállítások módosítása